ReguliAgricola Editia de FamilieExplicatii si cum se joaca

In jocul Agricola – editia de familie devii fermier. O sa ai ferma ta si casa ta cu oameni pe care trebuie sa le extinzi pe durata a 14 runde. Trebuie sa iti hranesti familia pe parcursul jocului. Totul se transforma in puncte si la final cine are cele mai multe puncte, castiga jocul

Componente

Jocul este compus din:

  • O placa principala de joc
  • 2 placi extensii la placa de joc 
  • 16 tile mari cu pasuni
  • 20 de tile-uri mici cu pasuni sau terenuri
  • 4 tileuri de inceput cu case
  • 12 tileuri cu camere din argila sau lemn
  • 11 tileuri cu imbunatatiri
  • 10 grajduri
  • 95 de tokene resurse – lemn, argila, grane, sau stuf
  •  46 tokene cu animale – oi, porci si vite
  • 20 de meeple
  • 44 tokene – mancare cu valoare 1
  • 7 tokene mancare cu valoare 5
  • 9 tokene de substituire
  • 5 tokene cersetor
  • 1 token pt primul jucator si 1 pion p

Setupul jocului

Prima data plasați placa in mijlocul mesei impreuna cu pionul pe spatiul 1

  • Atasati la placa de joc o extensie in functie de numarul de jucatori
  • Plasati alaturi tokenele de substituire si cersetor langa placa de joc
  • Faceti o rezerva generala langa placa de joc cu toate animalele, resursele si tokenele mancare
  • Langa plasati tile-urile cu camere de locuit – cu fata cu lemn in sus
  • Tileurile cu terenuri si pasuni se pun si ele tot langa placa de joc
  • Din tileurile cu imbunatatiri plasati
    • Windmill pe locul 7
    • Basketmaker’s workshop pe locul 9
    • Poterry pe locul 10
    • Joinery pe locul 11
    • Depot pe locul 14
    • Restul tile-urilor se plaseaza deasupra placii de joc
  • Fiecare jucator primeste un tile de inceput si 2 meeple-si din culoarea aleasa
  • Se alege random primul jucator si el primeste 2 mancare si cocosul. Restul jucatorilor primesc doar 3 mancare

Desfasurarea jocului

Jocul se desfășoară pe durata a 14 runde. Fiecare runda are 3 faze:

  • Preparare
  • Munca
  • Intoarcerea acasa
  • Exista situatii cand intre runde, exista si o faza suplimentara – recolta

Preparare

Sa vorbim de fiecare faza in parte.

Din fata In faza de preparare avem de asezat noi resurse, animale…pe placa de joc. Tranzitie La inceputul fiecarei runde, inclusiv prima runda, oriunde vedeti sageata aceasta colorata, asezati piese in functie de numarul din fiecare casuta. Faceti asta chiar daca exista deja piese acolo.

  • Pentru porc si vite e valabil doar dupa ce pionul ajunge pe spatiile lor, adica din runda 6 respectiv 8.

Munca

In faza de munca, incepand cu jucatorul care are cocosul, fiecare jucator isi plaseaza cate un meeple si realizeaza imediat actiunea respectiva. 

  • Daca pe un spatiu este deja cineva, atunci locul e ocupat pana runda viitoare.

Intoarcerea acasa

In faza de intoarcere acasa, toti jucatorii isi recupereaza meeple-si de pe placa de joc. Apoi pionul avanseaza un spatiu si astfel devine disponibil inca un spatiu pentru actiuni.

Recolta

Atunci cand pionul trece de anumite runde, respectiv la finalul rundelor 4, 7, 9, 11, 13 si 14 are loc recolta. Aici va trebui sa va hraniti oamenii din ferma. Totodata apar si anumite avantaje. 

Actiuni

Actiunile in joc sunt de 2 tipuri:

  • Actiuni pe care le faci doar daca plasezi un meeple pe un spatiu special
  • Si actiuni pe care le poti face oricand fara a plasa un meeple

Ca sa faci actiuni in joc din prima categorie, trebuie sa iti plasezi un meeple pe un spatiu si ii indeplinesti descrierea.

Exista mai multe tipuri de spatii:

  • Spatii cu resurse 
    • daca te pui aici, iei toate resursele acumulate si le pui in rezerva ta
    • Daca te pui aici, iei fix resursele aratate
    • Daca te pui aici,iei o resursa la alegere, de 2 ori
  • Spatii care iti maresc familia
    • Daca te asezi aici iti plasezi un meeple din rezerva generala si ii vei lua pe amandoi la final de runda.
      • Tine minte totusi ca trebuie sa ai loc in casa pentru noul meeple, deci trebuie sa iti construiesti o camera noua si abia apoi iti poti mari familia
      • Daca te asezi aici, iti poti mari familia fara sa fii nevoit sa iti maresti si casa.
      • Familia in joc poate avea maxim 5 meeplesi..asa ca daca ai deja 5 meeplesi in joc, nu mai poti face actiunea asta
  • Spatii care iti maresc casa
    • Daca te asezi pe unu din spatiile astea iti poti mari casa cu o camera
      • Primul spatiu te lasa sa iti faci o camera din lemn..si costa 5 lemn si 2 stuf
      • Si al doilea spatiu te lasa sa iti faci o camera din argila si costa 3 argila si 1 stuf
      • Atentie insa ca intreaga casa trebuie sa fie din acealsi material. Asa ca daca vrei sa faci casa din argila, va trebui sa o upgradezi pe toata înainte
      • Cu oricare din variante, iei din rezerva generala un tile si se pune cu fata corespunzatoare in sus
      • Tot pe aceleasi spatii ai posibilitatea daca vrei, sa iti construiesti grajduri pentru animale – fiecare grajd costa 2 lemn
      • Acesta se plaseaza langa una din pasunile tale
  • Upgradarea casei se face pe acest spatiu
    • Pentru 3 argila si 1 stuff iti modifici toata casa, si bonus, gratis primesti un grajd
  • Spatii care iti aduc mancare  
    • Daca te asezi aici, primesti cocosul si o mancare. Cocosul inseamna ca tu vei fi primul jucator tura viitoare.
    • Daca te asezi aici primesti toata mancarea acumulata aici
    • Daca te asezi aici primesti 1 grau din rezerva generala
  • Spatii care te ajuta sa iti extinzi pamanturile
    • Daca te pui aici primesti 1 tile pamant din rezerva generala
    • Daca te pui aici poti semana grau
      • Pe tileurile tale pana la 3 tileuri –  iti pui 1 grau din rezerva proprie si apoi din rezerva generala pe aceleasi tileuri iti mai pui inca 2 tokene grau per tile.
    • Daca te pui aici ai voie sa faci actiunile de mai sus de pe un singur spatiu – sa adaugi 1 tile pamant si sa si semeni grau
  • Spatii care iti permit cresterea de animale
    • Daca te pui aici ai voie sa iti maresti pasunea
      • Iti alegi orice pasune din rezerva generala dar trebuie sa ii platesti costul in lemn.
      • De asemenea pasunile pot tine si animale iar cate animale pot tine este aratat aici
    • Daca te pui pe oricare din spatiile astea, iei animelele acumulate
      • Ele trebuie plasate pe pasuni sau convertite imediat in mancare daca nu ai loc pe pasuni
      • Pasunile trebuie sa aibe pe ele animale de acelasi tip
      • Daca pe pasuni exista un grajd, atunci numarul maxim de animele suportat de pasune se dubleaza
      • Un grajd care nu e pe o pasune, poate tine un singur animal
      • De asemenea mai poti un singur animal si in casa
  • Spatii care iti permit sa faci rost de mancare
    • Daca iti plasezi un meeple aici iti poti construi una din imbunatatirile de deasupra placii de joc
      • Ii platesti costul si apoi cu ele poti schimba animale si resurse in mancare pentru ati hrani oamenii
  • Spatii care iti permit sa cumperi imbunatatiri
    • Daca iti pui un om pe una din locatiile 7, 9 ,10, 11 si 14 – ii platesti costul si apoi iei tile-ul si il plasezi in fata ta

Actiuni pe care le faci fara a folosi meeple-si sunt:

  • Ca sa folosesti imbunatatirile o poti face oricand, chiar si imediat dupa cumparare.
  • Poti schimba 1 grau pentru 1 mancare
  • Poti redistribui animalele pe pasunile tale cum vrei tu.

Sfarsit de runda

Cand se termina faza de munca, 

  • toți oamenii se intorc acasa. Indepartatii de pe placa de joc si puneti-i in camerelelor
  • Se muta pionul pe runda urmatoare
    • Daca nimeni nu a luat cocoșul, acelasi jucator e primul
  • Daca atunci cand se muta pionul, apare simbolul acesta, atunci are loc recolta.

Recolta

Recolta are loc dupa rundele 4, 7, 9, 11, 13 si 14. Ea se imparte in 3 faze

Faza 1 – faza terenurilor

  • Prima data recoltati graul de pe terenurile voastre. Luati 1 grau de pe terenuri si plasatile in rezerva voastra. Daca mai aveti grau pe teren, acesta ramane acolo pana la recolta viitoare

Faza 2 – hranirea 

  • Fiecare persoana necesita 2 mancare pentru a fi hranit. Daca aveti 2 oameni intr-un singur spatiu, cum ar fi aici, atunci acesti 2 oameni au nevoie de 3 mancare si nu 4
  • Daca nu poti hrani oamenii, atunci trebuie sa iei un marker de cersetor pentru fiecare mancare care iti lipseste

Faza 3 – faza de reporducere

  • Acum animalele se inmultesc. Daca ai 2 sau mai multe animale de un tip in ferma ta indiferent de locatia lor, atunci mai primesti inca 1 animal de acelasi tip. Noul animal trebuie sa aibe loc in pasune altfel el se pierde si nu se poate transforma in mancare.

Punctaj final

Dupa runda 14 si dupa ultima recolta jocul se incheie.

Aduna punctele:

  • 3 puncte pentru fiecare persoana din casa ta. Pierzi 3 puncte pentru fiecare marker cersetor
  • 1 punct pentru fiecare tile din fata ta, mai putin cele pentru camere din lemn
  • 1 punct pentru fiecare grau de pe terenurile tale
  • 1 punct pentru fiecare animal din ferma ta
  • Resursele din rezerva ta nu valoreaza nimic daca nu cumva ai imbunatatirile care trebuie.
  • 1 punct pentru fiecare grajd de pe pasuni

Jucatorul cu cele mai multe puncte castiga jocul. In cazul egalitatii, jocul este castigat de jucatorul care are cea mai multa mancare. Daca inca exista egalitate, atunci jucatorii impart victoria.