ReguliBristol 1350Explicatii si cum se joaca

In jocul Bristol 1350, ciumea neagra a pus ghearele pe orasul Bristol. Goniti pe strazile din oras in una din ultimele 3 carute din oras. Trebuie sa iesiti din oras sanatosi toti cei din caruta ca sa castigati jocul. 

Totusi e posibil ca unii jucatori sa se imbolnaveasca. Vor face tot ce posibil sa ascunda acest lucru ca sa nu fie lasati in urma. Daca iesiti din oras si in caruta voastra cineva e bolnav, atunci va imbolnaviti si voi si din pacate muriti.

Trebuie sa va asigurati ca nimeni din caruta in care sunteti voi nu e bolnav.

Componente

Jocul este compus din:

  • 27 de carti Remediu
  • 32 de carti Simptome
  • 9 carti caracter si 9 pioni
  • 6 zaruri
  • 3 carute
  • O harta
  • Un sac

Setupul jocului

  • Asezati harta in mijlocul mesei
  • Plasati cele 3 carute pe spatiile lor
  • Fiecare jucator isi alege un caracter si pionul respectiv
  • Puneti toti pionii alesi in sac, amestecati-i si scoateti-i random din sac si plasatii in carute, din fata in spate dupa cum in tabelul acesta
  • E indicat ca la inceput sa jucati cu caracterele pe partea standard si dupa ce acumulati ceva experienta folositi-le actiunea speciala
  • Indepartati din pachetul de carti cu simptome toate cartile cu 4.
  • Amestecati restul cartilor si impartiti cate 2 jucatorilor.
    • Daca cineva primeste 2 carti de valoare 3, atunci arata cartile tuturor si primeste alte 2 carti cu fata in jos.
    • Acum toata lumea are carti cu valoare adaugata de 5 sau mai putin.
  • Amestecati cartile ramase cu cele de 4 scoase anterior si plasati pachetul intreg cu fata in jos in locul dedicat.
  • Cartile Simptom raman secrete pe tot parcursul jocului.
  • Amestecati cartile Remediu si fiecare jucator primeste carti in functie de tabelul acesta.
  • Plasati restul cartilor cu fata in jos in partea de sus a hartii de joc.

Desfasurarea jocului

Jocul se desfasoara in ture. In fiecare runda un jucator da cu toate cele 6 zaruri pentru tot grupul.

Apoi, incepand cu primul jucator, adica jucatorul care e cel mai in fata din caruta care e cea mai in fata, si mergand in sensul acelor de ceasornic fiecare jucator isi face tura.

Pe tura ta ai de ales o actiune din urmatoarea lista:

  • Arunca din nou cu oricare 2 zaruri
  • Trage o carte Remediu
  • Fa o miscare

Arunca din nou cu oricare 2 zaruri

Atunci cand alegi actiunea asta, iei de pe masa doar 2 zaruri si dai din nou cu ele. Restul de 4 zaruri raman neschimbate. Rezultatul zarurilor va fi folosit la avansarea carutelor si la eventuale schimbari de carti Simptome.

Trage o carte remediu

Cartile Remediu iti permit sa faci o actiune Remediu speciala in ture viitoare.

Jucatorii care au deja 3 carti Remediu nu mai au voie sa joace aceasta actiune – trage o carte.

Fa o miscare

Miscarile pionilor sunt de mai multe tipuri

  • Elbow – sau cum imi place mie sa zic…da-i din coate 
    • Prin aceasta actiune ai voie sa iti muti pionul in fata tuturor pionilor din caruta ta
  • Dash – iti permite sa schimbi caruta.
    • Muta-ti pionul pe ultimul loc din caruta din fata ta. 
    • Poti face asta doar daca esti pe primul loc in caruta ta.
    • Pionii ramsi in caruta, avanseaza un loc pentru a ocupa locul vacant
    • Daca caruta din fata ta este plina, fa schimb cu ultimul pion de acolo. El se intoarce in locul tau in caruta de unde ai plecat.
  • Push – iti permite sa impingi un pion din caruta ta.
    • Poti impinge doar pionii din spatele tau, la unul sau doua locuri in spatele tau.
    • Sau te poti impinge singur
    • Jucatorul impins trebuie sa isi plaseze pionul in ultima caruta unde exista un loc liber, pe ultimul loc.
    • Pioni din caurta de unde impins un pion, vor inainta in caruta, ocupand locul liber.
    • Daca esti impins dintr-o caruta si nu mai sunt locuri libere disponibile sau esti impins din a treia caruta, atunci esti afara din joc. Totusi, cand esti scos din joc, iti arati cartile Simptom si daca nu ai ciuma, atunci cel ce te-a impins, moare de rusine si iese si el din joc.

Dupa ce toti jucatorii si-au facut actiunile, e timpul carutelor sa se miste. Ele se misca numarul de spatii egal cu numarul zarurilor de culoarea carutelor ( se aduna sobolanii si merele de aceeasi culoare).

Carutele se misca doar la final de tura, nu si intre turele jucatorilor cand acesti schimba zarurile.

Daca 2 sau mai multe carute ajung pe acelasi spatiu, atunci caruta care s-a miscat prima este considerata – mai in fata – fata de celelalte. Astfel este setata ordinea carutelor pentru runda urmatoare.

In prima runda ordinea carutelor este urmatoarea: Birch, Cedar, Oak.

Amestecarea 

Zarurile au 2 tipuri de simboluri – sobolani si mere.

La fiecare final de runda, inaintea mutarii carutelor se verifica zarurile. 

Daca zarurile arata 2 sau mai multi sobolani de o anumita culoare, atunci toti cei din acea caruta trebuie sa Amestece cartile Simptom. Cartile Simptom se pun la un loc impreuna cu o carte Simptom din teancul din centru si se amesteca.

Faceti asta daca nu a ajuns alta carte Simptom deja in zona Amestecarii prin cartile Remediu. Iar in acest caz..folositi doar cartea aceea.

Dupa ce ati amestecat cartile, impartiti cate 2 carti jucatorilor initial implicati si decartati cartea extra.

Daca pe noile carti Simptom valorile adunate dau 6 sau mai mult atunci aveti ciuma pentru tot restul jocului. Daca ai deja ciuma, atunci nu conteaza ce carti vei primi.

Atunci cand se termina cartile Simptom, amestecati cartile decartate si jucati din nou.

Chiar daca e un singur jucator in caruta, tot trebuie sa faci faza asta daca sunt 2 sau mai mult de 2 sobolani din caruta respectiva.

Cartile Remediu

Toate optiunile de pe cartile Remediu cu exceptia optiunii Whip se pot juca pe tura voastra si pot fi jucate inainte sau dupa actiunea principala.

Fiecare carte Remediu are 2 optiuni, alegi una si apoi decartezi cartea. Pe tura ta, poti juca cate carti Remediu doresti, ba chiar si pe cea trasa in tura curenta.

Atunci cand se termina cartile Remediu , amestecati cartile decartate si jucati din nou.

Sfarsitului jocului

De fiecare data cand o caruta iese din oras, toti jucatorii trebuie sa isi dezvaluie cartile si sa arate astfel daca au ciuma sau nu.

Daca toti din caruta sunt sanatosi, atunci jocul se incheie si ei sunt castigatorii.

Daca cineva are ciuma, toti cei din caruta mor, si jocul continua pana cand alta caruta iese din oras.

Daca jocul continua dupa ce o caruta a iesit din oras, atunci zarurile nu mai fac nimic in privinta carutei deja iesite. 

Daca o a doua caruta sau a treia nu ies din oras intr-o tura aditionala dupa ce prima a iesit, atunci toata lumea moare.

Dacă toate cele trei căruțe au ciuma, nu termină la timp sau sunt goale când trec linia de finish, câștigă oricine a avut ciuma. Totusi e de notat, ca jucatorii trebuie sa evite cu orice pret sa ia ciuma.