ReguliCatan DuelulExplicatii si cum se joaca

In Catan Duelul, joc localizat de Ideal Boardgames, intrati in lumea Catan cu un principat mic din câteva cărți. Regiunile va aprovizioneaza cu materii prime, asezarile, orasele si unele extinderi va aduc puncte de victorie. Cu putin noroc si ceva planificare veti castiga jocul.

Componente

Catan Duelul este compus din:

  • 180 de carti
  • 4 suporturi pentru carti
  • 2 jetoane de lemn – unul de putere si unul de avantaj comercial
  • 2 zaruri – unul pentru productie si unul pentru evenimente

Setupul jocului

  • Plasati 3 suporturi pentru carti, unul in prelungirea celuilalt in mijlocul mesei
  • Acestea vor servi si ca despartitor intre cele 2 principate ale jucatorilor
  • Sortati cartile in functie de spatele lor
  • Pentru primele jocuri seturile de carti tematice lasati-le deoparte.
  • Din pachetul de carti cu evenimente, eliminati cartile care au simbolurile teancurilor tematice.
  • Eliminati cartea Sarbatoare. Amestecati cartile ramse si apoi introduceti cartea inapoi in pachet in partea de jos dupa primele 3 carti. Plasati teancul de carti in ultimul compartiment al suportului din dreapta.
  • Plasati in ordine cele 3 pachete cu drumuri, asezari si orase cu fata in sus in suporturi. Cartile sunt identice, deci nu e nevoie sa le amestecati
  • Amestecati pachetul de carti cu regiuni si plasati-l intre pachetele cu asezari si orase, cu fata in jos
  • Amestecati cele 36 de carti cu ilustratia setului de baza si separatile in 4 teancuri de cate 9 carti. Plasati-le langa pachetul cu orase. Din acestea se vor trage carti in timpul jocului
  • Acum jucatorii Rosu si Albastru isi vor aseza cartile de inceput. Ambii jucatori aseaza cartile identic. Principatul este compus din 2 asezari conectate printr-un drum si 6 regiuni diferite. Denumirea regiunilor trebuie sa apara tot timpul in partea stanga jos.
  • Alegeti primul jucator – dati cu zarul si cine da mai mare, e primul jucator. Acesta trage 3 carti dintr-un pachet de extragere. Apoi celalalt jcuator va trage si el 3 carti dar din alt pachet.Cartile vor fi tinute tot timpul secrete.

Desfasurarea jocului

In Catan Duelul, unul din jucatori trebuie sa ajunga la 7 puncte..sau mai multe.

Fiecare incepe jocul cu 2 asezari, o asezare are 1 punct, deci ambii jucatori incep cu 2 puncte de victorie. Orasele valoreaza 2 puncte de victorie. 

Fiecare jucator are de executat 4 actiuni pe fiecare tura a sa.

Actiunile sunt:

  • Aruncarea zarurilor
  • Faza de actiune
  • Verificarea cartilor
  • Schimbarea cartilor

Aruncarea zarurilor

Exista 1 zar standard si 1 zar cu evenimente. Ambele vor fi aruncate la inceputul fiecarei runde.

Zarul standard este folosit la productia resurselor. 

  • Fiecare din jucatori va primi resurse la inceputul fiecarei runde de joc.
  • Fiecare regiune are ilustrat in centru cifra de pe zar la care va produce resurse
    1. Regiunea se va intoarce la 90 de grade in directia inversa acelor de ceasornic
  • Jucatorii incep cu 6 regiuni pe care se gasesc toate cifrele de pe zar. Daca un jucator are mai multe regiuni cu aceeasi cifra care a rezultat al aruncarea zarului, atunci acesta va primi mai multe resurse.

Zarul cu evenimente are pe el 5 simboluri diferite. 4 dintre ele sunt negre si 1 rosu.

Atunci cand pica unul din simbolurile negre, are loc un eveniment sau jucatorii primesc resurse aditionale.

Atunci cand pica simbolul rosu, are loc raidul talharilor. Asta inseamna ca jucatorii pot pierde resurse

Ordinea in care vor fi executate actiunile depinde de culoarea simbolului de pe zarul cu evenimente

  • Verificati zarul cu evenimente – daca simbolul e rosu, acesta are efect imediat si apoi are loc productia
  • Daca simbolul e negreu, are loc productia si apoi efectul zarului cu evenimente.
  • Daca pica semnul intrebarii, se extrage o carte eveniment si i se va efectua cerinta. Daca trageti cartea Sarbatoare, refaceti pasul 6 de la setup si apoi trageti alta carte.

Faza de actiune

In faza de actiune jucati cartile din mana, din zona centrala sau sa faceti schimb de resurse

Daca alegeti sa jucati cartile din mana, le puteti juca pe toate sau doar o parte din ele

Exista mai multe tipuri de carti

  • Cartile de actiune – acestea sunt recunoscute dupa litera A din stanga sus si caseta galbena de text.
    • Aceste carti sunt jucate mereu din mana si au efect imediat.
    • Cititi cartea cu voce tare, executati actiunea si apoi decartati cartea cu fata in sus
  • Carti pentru extinderea localitatilor – acestea sunt recunoscute dupa caseta verde de text
    • Costul din partea stanga trebuie platit pentru a construi una din aceste extinderi
    • Extinderile se plaseaza mereu deasupra sau dedesubtul unei localitati, pe un loc liber
    • Puteti contrui cate extinderi doriti doar daca nu gasiti pe carte inscriptia 1x pe ea. Atunci puteti doar o extindere de tipul respectiv in principatul vostru

Daca alegeti sa jucati cartile din zona centrala, alegeti din cele din suporturi.

  • Ambii jucatori au acces la aceste carti
  • Cel ce este la rand, plateste costul de pe spatele cartilor si joaca cartea.

Drumurile

Drumurile sunt vitale pentru dezvoltarea principatului. 

Daca doriti sa construiti o noua asezare, mai intai va trebui sa construiti un drum pentru ca intotdeauna 2 asezari vor fi conectate printr-un drum.

Asezarile

Asezarile se plaseaza mereu pe un loc liber langa un drum. Asezarile noi aduc aventaje

  • Fiecare asezare aduce 1 punct de victorie
  • Fiecare asezare are 2 locuri noi adiacente pentru extinderi
  • Fiecare asezare aduce 2 locuri pentru noi regiuni
    • Cand construiti o noua asezare veti extrage primele 2 carti din pachetul cu regiuni
    • Asezati acete regiuni in conturile libere ale noii asezari cu marginea cu zero resurse in jos

Orasele

Asezarile pot fi dezvoltate in orase. Atunci cand contruiti un oras, platiti costul de contructie si plasati orasul peste o asezare existenta.

Orasul aduce noi avantaje:

  • Orasul valoreaza 2 puncte de victorie. Punctul de victorie al asezarii de dedesubt nu se mai ia in considerare.
  • Fiecare oras are 2 locuri de constructie suplimentare.
  • Cartile care vor fi plasate pe locurile de constructie suplimentare vor fi considerate in vecinatatea regiunilor de deasupra si de dedesubtul lor pe diagonala.

In timpul jocului se va intampla sa aveti o resursa intr-o cantitate mai mare. Puteti face schimb pentru o resursa pe care nu o aveti sau pe care o obtineti mai greu

Puteti face 2 tipuri de schimburi:

  • Schimb cu banca de 3 la 1
    • Resursele pot fi platite si de la 2 regiuni de acelasi fel.
  • Sau schimb avantajos de 2 la 1 daca aveti contruita extinderea Nava comerciala

Verificarea cartilor

La sfarsitul rundei voastre puteti avea un maxim de 3 carti in mana. Dar Tranzitie Pentru fiecare carte cu 1 punct progres, acest simbol carte, asezata in principatul vostru puteti detine cu o carte mai mult.

Daca aveti mai putine carti decat e permis atunci extrageti altele. Puteti lua carti din orice teanc de extragere

Daca aveti in mana mai multe carti decat este permis, atunci trebuie sa decartati pana ajungeti la numarul maxim permis. Cartile decartate trebuie asezate la finalul unui pachet de extragere cu fata in jos.

Schimbati o carte din mana

Dupa ce aveti numarul de carti permis in mana, puteti schimba o carte din mana. Tranzitie Puneti cartea nedorita cu fata in jos la baza unui pachet de extragere apoi luati o carte din alt pachet de extragere.

Sau alegeti o carte anume – Tranzitie plasati cartea nedorita sub un pachet de extragere, platiti oricare 2 resurse, alegeti un alt pachet de carti, uitati-va la carti si alegeti una dorita.

Nu aveti voie de modificati ordinea cartilor din pachet.

Avantaj putere si comercial

Pe anumite carti sunt ilustrate Securea sau Balanta.

Un simbol Secure aduce 1 punct de putere. Daca ai avantajul puterii, adica cele mai multe simboluri Secure dar minim 3 in principatul tau, atunci primesti jetonul de putere. Cine are jetonul de putere are si 1 punct de victorie.

Un simbol Balanta aduce 1 punct comercial. Daca ai avantajul Comercial, adica cele mai multe simboluri Balata dar minim 3 in principatul tau, atunci primesti jetonul de avantaj comercial. Cine are jetonul de avantaj comercial are si 1 punct de victorie.

Jetoanele se plaseaza pe una din asezarile tale. In momentul in care nu mai detii avantajul, indepartezi jetonul aferent.

Puncte de abilitate si progres

Pe anumite carti sunt ilustrate Puncte de abilitate sau puncte de progres.

Punctele de abilitate sunt reprezentate de simbolurile harpa. Cine are cele mai multe simboluri Harpa este considerat Erou si are un avantaj la evenimentul Sarbatoare.

Punctele de progres sunt reprezentate de simbolurile Carte. Pentru fiecare punct de progres pe care il detineti, va este permis sa pastrati o carte in plus la pasul 3 din lista cu actiuni posibile pe tura.

Sfarsitului jocului

In Catan Duelul, unul din jucatori trebuie sa ajunga la 7 puncte..sau mai multe la final de tura a sa.

Fiecare asezare valoreaza 1 punct de victorie. Fiecare oras valoreaza 2 puncte de victorie. Fiecare jeton…de putere si de avantaj comercial valoreaza cate 1 punct de victorie.