ReguliCatanExplicatii si cum se joaca

Un joc de 3-4 jucatori prin care trebuie sa colonizam o insula Catan. Aceasta e formata din 19 regiuni si toate sunt inconjurate de apa. Scopul nostru e sa colonizam aceasta insula.

Cele 19 regiuni sunt impartite in regiuni lemn, fier, argila, pasuni sau oi, fan si desertul. Toate acestea produc resurse mai putin desertul.

 

In prima faza se contruieste harta, se aseaza cele 6 laturi care reprezinta oceanul si apoi hexagoanele si peste acestea jetoanele cu numere.

Fiecare jucator isi alege o culoare si primeste toate piesele corespunzatoare: 5 asezari, 4 orase si 15 drumuri.

Placile cu “cel mai lung drum” si “cea mai mare armata” se plaseaza langa harta. 

Teancurile cu resurse si cartile de dezvoltare se amesteca si se pun in suportul lor.

 

Incepand cu primul jucator fiecare isi plaseaza pe harta 2 asezari si 2 drumuri, restul se pun in fata fiecaruia.

Resursele de inceput ale fiecarui jucator sunt cele de pe ultima asezare pusa pe harta.

Cartile cu resurse sunt tinute secrete fata de ceilalti jucatori.

 

Jocul se desfasoara in cativa pasi: 

  1. Se arunca zarurile si se impart resursele fiecarui jucator.
  2. Se pot incep comerturile
  3. Se pot construii drumuri, asezari si/ sau orase sau cumpara dezvoltari.

 

Aruncarea cu zaruri

  • se face de fiecare jucator in parta incepand cu primul jucator. Pe acesta il alegeti aleator sau e cel mai in varsta de la masa.

Suma zarurilor este va desemna regiunea sau regiunile care vor aduce resurse jucatorilor. Daca ai o asezare pe regiunea desemnata, vei primi o resursa. Daca ai un oras pe acea regiune vei primi cate 2 resurse. 

 

Comert

Comert poate face doar jucatorul al carui rand este in joc.Ceilalti jucatori nu au voie sa faca comert intre ei. Acesta are la dispozitie 2 tipuri de comert:

  1. Comertul cu partenerii de joc – jucatorul anunta ce schimb de resurse vrea sau poate asculta si accepta contraofertele celorlalti. 
  2. Comertul cu banca – jucatorul poate face comert la rata de schimb 4:1 direct cu banca, sau dacă acesta are asesezare/ oras in zona portuara  la rata de schimb 3:1 sau 2:1.

Resursele trebuiesc sa fie de acelasi tip. 4 lemn pe 1 grau

Constructiile in Catan

Jucatorul al carui rand este in joc, poate construi asezari/ cladiri sau drumuri pentru a-si mari numarul de puncte.

Pentru a construi, jucatorul trebuie sa plateasca catre banca combinatia de resurse in functie de ce se doreste. Resursele se decarteaza in suportul special.

  • Drumul costa 1 lemn si 1 argila. 
    • Drumurile se contruiesc numai pe laturile regiunilor si numai legate de alt drum sau asezare/ oras.
    • Daca un jucator detine un drum continuu din cel putin 5 segmente, acesta primeste placa cu cel mai lung drum. Daca un alt jucator face un drum mai lung ca cel al detinatorului, acesta din primi placa
  • Asezarea costa 1 lemn, 1 argila, 1 fan si 1 oaie
    • Asezarea trebuie construita la intersectia regiunilor si tot timpul la distanta de minim 2 drumuri de orice alta asezare.
    • Jucatorul isi primeste resursele dintr-o regiune unde e o noua asezare cu noua tura.
    • O asezare valoreaza 1 punct de victorie.
  • Orasul costa 3 fier si 2 fan
    • Orasul se construieste numai prin dezvoltarea asezarii. Se poate face direct oras, daca jucatorul are resursele pt asezaer si oras cumulat.
    • Jucatorul isi primeste resursele dintr-o regiune unde e un oras cu noua tura. Acesta va primi 2 resurse din fiecare resursa.
    • Un oras valoreaza 2 puncte de victorie.
  • Cartile de dezvoltare costa 1 fier, 1 fan si 1 oaie
    • Jucatorul care cumpara o carte de dezvoltare va primi cartea de deasupra teancului si o va tine secreta pana la utilizare.
    • Cartea poate fi jucata si inainte de a da cu zarul dar niciodata in aceeasi tura cand a fost cumparata.
    • Exista mai multe tipuri de carti de dezvoltare: soldati, progres si puncte castigatoare
    • Atunci cand un jucator joaca o carte soldat, acesta va trebuii sa mute imediat hotul pe o alta regiune si sa fure o carte unu singur jucator din noua regiune
    • Jucatorul care foloseste 3 carti soldat va primi placa cu cea mai mare armata.Daca un alt jucator face o armata mai mare ca cea a detinatorului, acesta din primi placa.
    • Cartile progres se joaca oricand pe tura unui jucator. Se vorexecuta indicatiile de pe carte si se va decarta apoi.
    • Cartile puncte castigatoare vor fi tinute secrete pana cand jucatorul va avea in total 10 puncte de victorie.

Cand un jucator da 7 se intampla 2 lucruri:

  • Toti jucatorii care au peste 7 carti in mana decarteaza jumatate din carti ( rotunjit in jos daca e cazul)
  • Si in a doua faza, jucatorul muta hotul pe un spatiu liber si va trebui  sa fure o carte unui singur jucator din noua regiune facut

Sfarsitul jocului Catan

Jocul se incheie atunci cand un jucator este la rand in joc si are cumulat 10 sau mai multe puncte castigatoare.