ReguliLand vs. SeaExplicatii si cum se joaca

In acest joc va trebui sa construiti o harta formata din apa si terenuri. Cine are mai multe puncte la final este declarat castigator.

Componente

Jocul este compus din:

  1. 60 de tileuri duble pt a forma harta
  2. 2 tileuri de ajutor pt scoring
  3. 1 tabla de scoring in interiorul cutie
  4. 7 discuri de lemn -> 3 pentru teren/ 3 pentru apa/ 1 pentru cartograf

Setupul jocului

  1. Alegeti random cine joaca cu Teren si cine joaca cu Marea.
  2. Plasati cutia cu pista de scor langa zona de joc. Plasati-va un token reprezentativ pe spatiul zero
  3. Plasati tile-ul de inceput in mijlocul mesei
  4. Plasati tokenul Vulcan/ Vartej in apropiere – de el vorbim mai tarziu
  5. Amestecati toate tile-urile si impartiti-le in 2 teancuri cat de cat egale.
  6. Incepand cu jucătorul care joaca cu Teren, se va juca in sensul acelor de ceas. Fiecare trage cate un tile pe rand din cele 2 teancuri pana cand jucatorii au cate 2 tile-uri. Aveti voie sa va uitati doar la partea de sus a tile-urilor. Abia atunci cand tile-urile sunt in posesia voastra, puteti sa va uitati si pe partea opusa dar fara sa vada ceilalti jucatori.

Desfasurarea jocului

Jocul incepe cu jucatorul care joaca cu Terenuri. Daca jucati pe echipe, atunci jucatorul cel mai tanar din echipa Teren incepe primul.

Plasarea de tileuri

Pentru a plasa un tile, uitati-va la ambele parti si apoi asezati-l cum va place astfel incat ca toate laturile sa se potriveasca cu harta deja existenta. Apa la apa si terenul la teren.

Actiunile de pe tileuri

In joc exista tileuri cu simboluri speciale pe ele care iti permit sa faci actiuni aditionale dupa ce joci tile-ul respectiv

Actiunile sunt:

  1. Joaca inca o data atunci cand joci un tile cu simbolul acesta, imediat poti juca si tile-ul 2 din posesia ta. Poti juca 2 tile-uri de genul dar al doilea nu isi mai face efectul pt ca nu ai un al 3 lea tile.
  2. Fura un tile. – atunci cand joci un tile cu simbolul acesta, imediat poti fura un tile de la un jucator, dar niciodata ultimul lor tile. Nu te poti uita la partea de jos al tile-ului pe care vrei sa il furi. Asta o poti face numai dupa ce il ai in posesie.
    • Tileul furat nu pot fi jucat in tura in care a fost furat pt ca tura ta s-a terminat. La final de tura nu mai tragi din teanc pt ca deja ai 2 tile-uri
    • Daca ti-a fost furat un tile, pe tura ta poti juca doar tileul ramas si la final tragi 2 tileuri din teanc.

Punctarea zonelor complete

Atunci cand o zona, fie de apa, fie de teren este inchisa pe toate laturile, atunci incepe calcularea punctelor pt regiunea respectiva.

Punctarea se face astfel:

  • Atat pt o regiune de teren cat si pt o regiune de apa se ofera cate 1 punct pt fiecare tile care alcatuieste regiunea inchisa. Nu conteaza cine a inchis regiunea
  • Totusi, pt cine inchide o regiunea fie ca e apa sau teren, primeste punctele bonus.
  • Daca iti inchizi propria regiune, iei punctele din tile-uri si punctele bonus.

Vulcan/ Vartej

Din fata Tile-ul dublu Vulcan Vartej este unul special. Acesta se plaseaza numai in cazul in care exista un gol in harta. Golul trebuie sa aibe toate cele 6 laturi de acelasi tip, fie teren, fie apa.

Cand un jucator plaseaza cel de-al 6 lea tile ai gaurii formate, ia imediat si tile-ul special si il plaseaza. Apoi urmeaza punctarea zonei inchise ca in mod obisnuit.

Waypoint

Fiecare jucator primeste un token de tipul lui. 

    1. Tranzitie Un astfel de token se plaseaza dupa ce joci un tile pe un spatiu care are cel putin o latura deschisa si care nu contine deja alt token waypoint.
    2. Tranzitie Tokenul se intoarce in posesia jucatorului 
      • atunci cand zona este inchisa
      • Sau atunci cand tile-ul care contine waypoint-ul este inconjurat de alte 6 tile-uri
    3. Tokenele waypoint nu pot fi returnate altfel
    4. Din fata Tokenele waypoint valoreaza 1 punct atunci cand sunt luate de pe harta. Punctul este luat de posesorul tokenului.

La finalul turei va trebui sa tragi tileuri pana cand ai 2 din nou. E posibil sa nu trebuiasca sa tragi tile0uri, atunci tura ta e gata si e randul celuilalt jucator.

Sfarsitului jocului

Jocul se termina in momentul in care au fost plasate toate tile-urile atat din cele 2 gramezi cat si din fata jucatorilor.

Se verifica placa de scor si cine are cele mai multe puncte, este declarat castigator.

In caz de egalitate, atunci victorie este impartita intre jucatori.

Muntii si coralii

Unele tileuri au pe ele desenate munti si altele corali. Muntii si coralii se pot intinde pe 2 sau 3 laturi.

Indiferent de cine plaseaza un tile cu munti sau corali si il plaseaza adiacent cu alti munti sau corali, primeste 1 punct per tile din lantul creat jucatorul cu Terenuri, respectiv, jucatorul cu Marea.

Caravanele si Vapoarele

Unele tileuri au pe ele desenate caravane și altele vapoare.

Atunci cand plasezi un tile care are desenat o caravana sau un vapor, adiacent cu alt tile care are si el o caravana sau vapor, atunci primesti 2 puncte.

Apoi la final de joc, va trebui sa verifici caravanele si vapoarele.

  • Tile-urile adiacente cu caravane si vapoare formeaza rute de transport. Pentru fiecare rută de transport se încasează puncte astfel;
    • Dacă sunt mai multe caravane în ruta decât vapoare, atunci jucătorul Teren primește 1 punct per caravana/ vapor
    • Dacă sunt mai multe vapoare în ruta decât caravane, atunci jucătorul Marea primește 1 punct per caravana/ vapor
    • Dacă este egalitate, atunci nimeni nu primește puncte.

Voi puteti combina aceste 2 reguli de punctaj cum vreti voi.