ReguliLost ruins of ArnakExplicatii si cum se joaca

Introducere 

Dupa mai multe zile de cautari, exploratorii au gasit o insula nelocuita ce pare a avea urma ale unei civilizatii stravechi.

Acum vei fi exploratorul sef in cautarea bogatiilor de pe insula.

Setup Lost ruins of Arnak

Setati placa in milocul mesei. Pentru primul joc jucati pe partea cu templul Pasarii Gigant. Partea cu templul Sarpelui are Setupul putin diferit. Daca vreti sa prezint si cealalta parte, lasati-mi in comentarii dorinta voastra.

Teancul de carti trebuie separat in 4 teancuri mai mici si anume: carti cu artefacte, carti cu obiecte, carti fear si cartile de inceput pt fiecare jucator

Amestecati cartile cu artefacte si plasatile aici. Plasati prima carte in prima casuta de aici.

Amestecati carti cu obiecte si plasatile aici. Plasati primele 5 carti aici.

Plasati Moon staff intre cartile cu artefacte si cele cu obiecte.

Plasati teancul cu carti fear aici. Acestea sunt la fel si le puteti pune cu fata in sus.

Amestecati tokenele Idol si plasati 8 din ele random cu fata in sus pe locurile din primul nivel. SI pe restul de 8 plasatile cate 2 pe locurile din al 2 lea nivel. Unu cu fata in sus si unu cu fata in jos.

Daca jucati jocul cu mai putin de 4 jucatori, va trebui sa blocati spatii de actiune. Pt jocul in 2 jucatori blocati spatiile cu 2 ghete. Pt jocul in 3 jucatori, amestecati tokenele de blocare intoarceti 3 din ele si acele spatii vor fi blocate.

In capatul pistei de cercetare, plasati placi cu temple egal cu numarul de jucatori. Adica intr-un joc de 3 jucatori, plasati 3 placi de 11 puncte, 6 placi de 6 puncte in 2 gramezi si 9 placi de 2 puncte in 3 gramezi.

Amestecati placile de cercetare bonus si plasati cate una pe pista de cercetare in functie de numarul de jucatori. Spatiile special marcate se folosesc numai in numarul de jucatori indicat. Restul placilor se plaseaza aici cu fata in jos. Folositi atatea placi cati jucatori sunt, restul inapoi in cutie.

Puneti placa cu resurse sub placa de joc. Puneti in locurile dedicate toate tokenele. Puneti placile de level 1 si 2 in locurile lor. La fel faceti si pt gardieni.

Amestecati placile cu asistenteti cu partea argintie in sus si plasatile in 3 teancuri de cate 4 placi fiecare.

Setup jucatori

Fiecare jucator isi alege o culoare si primeste o placa proprie, 2 arheologi, tokene de cercetare si cartile de inceput in culoarea selectata. Fiecare primeste si un player aid.

Plasati-va tokenele de cercetare la baza piste de cercetare cu lupa deasupra cartii.

La cele 4 carti de inceput(2 funding si 2 exploration cards) mai adaugati 2 carti Fear. Amestecati-le si plasati-le cu fata in jos in spatiul dedicat. Trageti 5 din ele si luati-le in mana. Acestea sunt cartile pt prima tura.

Ordinea de joc

Primul jucator va fi acela care a vizitat un loc pt prima data. Daca nu aveti astfel de jucatori..alegeti random. Acesta va primi tokenul de primul jucator.

Resursele de inceput

  • Primul jucator va primi 2 aur
  • Al 2 lea va primi 1 aur si 1 compas
  • Al 3 lea 2 aur si 1 compas
  • Al 4 lea 1 aur si 2 compas.

Gameplay

Jocul tine 5 runde. Numarul rundei se tine prin Moon staff.

Pe fiecare tura incepand cu primul jucator fiecare trebuie sa faca o actiune principala si oricate actiuni gratis pe rand pana cand toti zic pas

Fiecare runda se desfasoara astfel in ordine:

  1. Trageti carti din deck pana cand aveti 5 carti in mana. 
  2. Incepeti  tura cu primul jucator care are tokenul special. fiecare isi face o actiune principala si oricate actiuni gratis
  3. Pass
  4. Setup pt runda urmatoare. Toate cartile jucate din zona ta se amesteca si se pun sub deckul de pe placa. Tokenul pt primul jucator se muta la stanga.
  5. Mutati Moon staff la urmatorul numar.

Actiunile sunt:

  1. Saparea unui sit arheologic prin plasarea unui meeple in spatiul liber.
  2. Descoperirea unui nou sit arheologic prin cheltuirea de busole
  3. Infrangerea unui gardian
  4. Cumpararea de carti, fie ele iteme cu gold, fie artefacte  cu busole.
  5. Jucarea unei carti si realizarea efectului
  6. Ceretarea, prin cheltuirea de resurse si avansarea tokenului aferent 
  7. Actiunile gratis sunt toate cele care au un fulger pe ele.
  8. Sau pas, dar aici inseamna ca runda s-a terminat cu tine. Tine minte ca sunt doar 5 tot jocul.

Scopul jocului Lost ruins of Arnak

  • este acela de aduna cat mai multe puncte. Acestea sunt inscrise in pictograme mov.
  • Punctele se aduna la finalul jocului. Aici ne ajuta foile din cutie sa tinem evidenta. 

Jucarea cartilor:

  • Tranzitie Cartile de inceput sunt 2 funding, 2 exploration si 2 fear. Jucarea unei carti funding e o actiune gratis si vei primi 1 aur. Cartea se pune cu fata-n sus in zona ta de joc langa player board. La fel si jucarea unei carti exploring..vei primi o busola ca o actiune gratis. Pe langa aceste actiuni gratis, cartile au si o alta intrebuintare – in stanga sus e o iconita de explorare.
  • Din fata Pentru realizarea unor actiuni aveti nevoie de iconitele de explorare. Exista aici si o ierarhie si anume un vapor sau un jeep este peste un bocanc, iar un avion este peste toate. Un avion se poate cumpara prin 2 aur.
  • Cand jucati o carte prin iconita de explorare, restul efectului cartii este ignorat.
  • Din fataCartile practic au 2 intrebuintari..fie alegeti efectul, fie o folositi pt explorare.
  • Cartile fear pot fi jucate pt iconita de explorare, dar vedeti ca la final de joc ve-ti primi minus 1 pct.

Detalii actiuni

  1. Saparea unui sit arheologic se realizeaza prin plasarea unui meeple in spatiul liber. La inceput doar primele 5 situri pot fi folosite. Dar cum jocul avanseaza se elibereaza si alte situri. Dupa ce platiti carti in functie de iconitele de exploatare de pe harta, rezolvati efectul. Efectele sunt explicate in regulament si sunt intuitive dupa ce aruncati o privire in regulament.
  2. Descoperirea unui nou sit. Exista 2 tipuri de situri care sunt pazite de gardieni fiorosi. Pentru descoperirea unui sit din zona 1 trebuie sa platiti pe langa cartile in functie de iconita de exploatare si 3 busole. Pentru a descoperi un sit in zona 2, trebuie sa platiti 6 busole si cartile cu iconitele de exploatare. 
    1. Dupa ce ati platit cos tul, iti vei lua piesa asta mica, idol, si ii vei rezolva efectul. Daca sunt 2, le iei pe amandoua dar vei vei rezolva efectul doar celei cu fata in sus.
      1. Fiecare valoreaza 3 puncte la final de joc. Mai poti folosi piesa in primul spatiu disponibil din cele 4 sloturi de pe placa ta de joc.Doar ca pierzi punctele printate cand pui peste piesa. Asta e o actiune gratis si iti ofera oricare din bonusurile de aici.
    2. Se ia primul tile din gramada de zona 1 si pe spune in locul aferent si i se rezolva efectul imediat.
    3. Se trezeste un gardian. Se ia primul tile cu dragon si se pune deasupra. Nu patesti nimic acum, dar daca la final de runda cand iti retragi arheologul, dragonul e inca acolo, atunci primesti o carte fear in pachetul din zona de joc. Dragonul se trezeste numai atunci cand descoperi un site nou, nu si cand sapi untr-un sit.
  3. Infrangerea unui gardian
    • Gardianul ziceam ca se trezeste cand descoperi un sit nou. Acesti raman pe board pana sunt batuti de cineva. Sa bati un gardian inseamna sa platesti costul din partea de jos. Apoi iei tilelul cu monstru si se pune langa boardul tau. Fiecare gardian din posesie poate fi folosit pentru iconita de exploatare sau actiunile gratis.  Daca l-ai folosit pentru asta, il intorci si il mentii asa pana la final. Fiecare gardian valoreaza 5 puncte la final de joc, indiferent daca e folosit sau nu.
  4. Cumparearea de carti
    1. gataCartile ce pot fi cumparate sunt impartite in 2 parti. Artefacte si iteme. Cu cat jocul avanseaza, mai multe artefacte si mai putine iteme sunt disponibile. Itemele pot fi cumparate cu gold. Dupa cumparare, iei cartea si o plasezi sub deckul tau. Se reumple randul cu o noua carte. Artefactele sunt cumparate cu busole. Spre deosebire de iteme, artefactele se pun cu fata in sus in zona ta de joc si i se rezolva efectul imediat. Se reumple randul cu o noua carte. Cartile cumparate in timpul jocului valoreaza puncte la final de joc.
  5. Jucarea unei carti
    • Jucarea unei carti presupune sa pui cartea in zona ta de joc si sa ii rezolvi efectul. Daca are un fulger aici, inseamna ca e actiune gratis si inca poti sa faci o actiune principala. Pe cartile cu artefacte, aici e costul pentru a o juca din nou in alta tura.
  6. Cercetare
    1. gataPrin cercetare avansezi unul din cele 2 tokene pe pista cercetarii. Prima data decizi ce tokenul muti. Tine minte ca tokenul carte nu poate depasi tokenul lupa. Practic cu lupa descoperi lucruri, iar in carte iti notezi. Dupa ce decizi ce tokenul muti, alege locul conectat cu pozitia actuala. Exista situatii cand ai optiuni sau nu. Tokenele pot avea drum total separat si se pot opri pe acelasi spatiu toate. Plateste costul si muta tokenul. Primul care ajunge intr-un loc nou, isi ia bonusul si implicit efectul acestuia si apoi il decarteaza. Mai mult de atat, in functie de tokenul ajuns in nivelul nou, fiecare jucator is ia bonusul din dreapta pentru lupa, sau pentru carte. Exista si un numar de puncte pe care il vei primi la final de joc daca ai tokenul pe randul respectiv. gataCand tokenul lupa ajunge in varf, vei descoperi templul pierdut. Te vei aseza pe cel mai valoros loc. Iti vei alege din bonusuri si vei pune restul la loc. Dupa ce descoperi templul, daca mai vrei sa faci cercetare ca actiune in joc, vei putea cumpara un tile templu. Pentru cele de 2 puncte, vei plati costurile de sub ele. Pentru cele de 6 puncte vei plati suma costurilor de pe spatiile adiacente. Iar pentru cele de 11 puncte, va trebui sa platesti toate costurile adunate.
    2. gataAsistentii ii vei obtine cand tokenul carte avanseaza pe pista cercetarii. Iti vei alege oricare din tileurile disponibile din cele 3 gramezi. Asistentul ales il vei lua si il vei pune in locul lui pe player board in pozitie verticala. Cand il folosesti in joc, il vei pune pe orizontala. La final de runda, il vei pune in pozitie initiala. Unii asistenti au fulger pe ei, deci pot fi folositi ca actiuni gratis, iar altii ca actiuni principale pentru ca nu au fulger. Cand tokenul carte ajunge pe simbolul galben, intoarce asistentul pe partea opusa de culoare galbena. Daca a fost folosit in momnetul upgradeului acesta revine in joc.
  7. Pass
    • O alta actiune pe care o poti face in joc este sa zici pass. In timpul jocului cand ai zis pass, poti face actiuni gratis, dar doar atat. Nu poti face altceva in  runda respectiva.

Setup pentru runda urmatoare

Dupa ce toti jucatorii au zis pass runda se termina. Urmati pasii in ordine:

  1. gataRecuperati-va arheologii de pe placa de joc. Daca un arheolog se retrage de pe un loc unde un gardian este inca in viata, atunci jucatorul respectiv va primi o carte fear.
  2. gataDaca mai aveti carti in mana, le puteti pune in zona de joc, sau le puteti pastra pentru runda urmatoare. Dupa, luati cartile din zona de joc, amestecati-le si puneti-le sub deckul de pe player board.
  3. gataTrageti carti pana aveti 5 in total in mana. Daca aveti mai putin de 5 carti in total, trageti cate puteti.
  4. gataIntoarceti asistentii la pozitia verticala, daca e cazul.
  5. gataPe placa de joc, cartile adiacente moon staff se vor decarta. Apoi moon staff se misca la stanga o pozitie. Se misca in cel mai din stanga punct orice carte artefact ramasa in joc si se reunmple randul cu carti artefact noi.
  6. gataMutati tokenul de primul jucator catre jucatorul din stanga.

Calcularea punctajului final

La finalul jocului se calculeaza punctele fiecarui jucator cu ajutorul foilor din cutie. Calculati in ordine, tokenele de pe pista de cercetare, tokenele templu, tokenele idol si spatiile libere de pe placa de joc, gardienii din posesie, toata cartile artefacte sau iteme si pierdeti 1 pct pentru fiecare carte fear din deck. Apoi jucatorul cu cele mai multe puncte castiga jocul. Daca exista egalitate, jucatorul care a ajuns primul in varful pistei de cercetare, castiga jocul. Daca nimeni nu a ajuns in varf, atunci castiga jucatorul cu cele mai multe puncte din pista de cercetare.