Cum se joaca?Notre Dame

Jocul Notre Dame prezentat este editia aniversara de 10 ani. Aceasta editie cuprinde extensia “Personaje noi” si o expansiune din jocul Castelele din Burgundia.

Notre Dame este un joc de 2-5 persoane prin care putem lua locul unor familii puternice din Paris. Actiunile jocului se petrec in secolul XIV.

Jucatorii concureaza pentru suprematie, maximizand bogatia si prestigul prin cartile de actiune pentru a influenta sectoarele din cartierele lor.

Se pot angaja si alti profesionisti pentru ca fiecare jucator sa fie ajutat.

Scopul jocului e sa adunam cat mai mult prestigiu. Cine are cel mai mult prestigiu la final, castiga jocul.

Setup

– alegerea cartii Notre Dame ( in functie de numarul de jucatori)
– asezarea cartierelor/ tablelor de joc
– alegerea culorii de joc si implicit a prietenului/ carutei si a markerilor de influenta si cele 9 carti de actiune

Fiecare jucator are 3 monede de aur si un marker negru ( sau sobolan) pe pista infectarii.

Cartile cu personaje sunt de 2 tipuri:

  • unele gri (cu litere)
  • unele maro (fara litere).

Cele 6 carti fara litere se amesteca separat si se pun cu fata-n jos. La fel si cele cu litare. Ele se pun in ordine A, B, C.

Cum se joaca?

Jocul are 3 etape (A, B, C), iar fiecare etapa are 3 runde. Fiecare runda are la randul ei 5 faze.

Faza 1. Asezarea cartilor personale

Pentru fiecare runda, jucatorii aseaza 3 carti cu personaje cu fata in sus. 2 din ele din teancul de carti de culoare maro (fara litere) si una din teancul de carti gri (cu litere).

Faza 2. Alegerea cartilor de actiune

Fiecare jucator isi alege 3 carti din teancul personal. Alege o carte pentru a o pastra si celelalte 2 carti vor fi pasate cu fata in jos jucatorului din stanga. Apoi jucatorii isi pastreaza o carte din cele 2 primite si le paseaza mai departe in stanga. Fiecare jucator va trebuii sa aibe in mana 3 carti: una personala, una de la jucatorul din dreapta si ultima de la jucatorul cu doua locuri inaintea lui.

Faza 3. Jucarea cartilor de actiune

Se va incepe cu jucatorul care detine capcaunul ( cel in suportul din plastic). Acesta va aseza cu fata in sus cartea pe care ar dori sa o joace si executa actiunea de pe aceasta. Si se continua cu persoana din stanga. Tot asa si cu a doua carte de actiune din mana. Atentie! cea de-a treia carte nu se joaca. Aceasta se decarteaza cu fata in sus sub celelalte carti astfel incat sa nu fie vizibila celorlalti jucatori.

Faza 4. Angajarea unei persoane

Fiecare jucator are dreptul, daca doreste, sa angajeze o persoana. Jucatorul cu capcaunul e primul si apoi se merge in sensul acelor de ceas. Costul angajarii unei persoane este de o moneda de aur. Pot fi angajate aceleasi persoane de mai multi jucatori. Daca un jucator nu are aur sau nu vrea sa angajeze o persoana, randul sau trece.

Faza 5. Determinarea ciumei

In ultima faza, jucatorii determina valoarea ciumei.Intrusul este miscat pe pista ciumei in functie de cati sobolani sunt pe cartile personajelor si cati marker au in spital.

La finalul rundei jucatorii decarteaza cartile de actiune si se schimba capcaunul catre stanga.

Sfarsitul fiecare runde

  • se va acorda punctajul markerilor de influenta de pe cartea Notre Dame.
  • se vor amesteca cele 6 carti maro si se vor reintroduce in joc cu fata in jos
  • se vor sorta cartile de actiune in functie de culori si se vor returna apartinatorilor.

Ciuma

Cand se ajunge la ultima runda si se calculeaza valoarea ciumei si se muta markerul negru in consecinta. Daca markerul depaseste numarul 9 de pe pista ciumei, se vor intampla urmatoarele:

  • markerul ramane pe spatiul 9( nu trece mai departe)
  • jucatorul returneaza 2 puncte de prestigiu
  • jucatorul returneaza 1 marker de influenta din sectorul cu cele mai multi markeri. Prietenul se considera si el atunci cand se calculeaza totalul de markeri dintr-o  zona.

Sfarsitul jocului

La final, jucatorul cu cel mai mult prestigiu castiga jocul. Daca exista jucatori la egalitate, atunci se vor considera monedele de aur si markerii de influenta ramasi in posesie.