ReguliParis – Orasul LuminilorExplicatii si cum se joaca

In Paris, orasul luminilor, joc localizat de Ideal Boardgames, sunteti in 1889 cand Parisul a uimit lumea cu iluminatul public electric. Trebuie sa va asigurati ca luminati cat mai multe cladiri, adunand astfel puncte. Cine are cele mai multe puncte, castiga jocul.

Componente

Jocul este compus din:

  • o plansa de joc incorporata in cutie
  • 16 placi pavaj – cate 8 pentru fiecare jucator
  • 12 piese cladire
  • 14 cosuri de fum – cate 7 pentru fiecare culoare
  • 8 jetoane de actiune – cate 4 pentru fiecare culoare
  • 12 carti postale cu actiuni
  • Si 9 piese speciale – un pictor, o dansatoare, un pavaj mixt, o fantana, o statuie, doua felinare stradale – unu mic si unu mare, o gradina botanica si o anexa

Setupul jocului

  • Alegeti 8 carti postale cu actiuni pe care le veti folosi pe parcursul jocului.
  • Plasati-le in jurul plansei de joc
  • Pentru primele jocuri e recomandat sa jucati cu cartile postale marcate cu steluta
  • Asezati piesele speciale pe cartile postale corespunzatoare
  • Plasati piesele Cladire intr-o rezerva generala langa plansa de joc.
  • Fiecare jucator primeste 8 placi pavaj, 7 cosuri de fum si 4 jetoane de actiune in culoarea dorita.
  • Placile pavaj se amesteca si se formeaza un teanc cu fata in jos.
  • Apoi fiecare jucator trage prima placa si o tine secreta.
  • Primul jucator se alege in functie de cine a aprins ultimul o lumina in casa,sau il alegeti random

Regulile jocului

Jocul se desfasoare in 2 etape diferite.

In prima etapa, jucatorii plaseaza placute pavaj sau iau piese cladire.

In a doua etapa, jucatorii isi plaseaza cladirile pe plansa sau efectueaza actiunile de pe cartile postale.

Dupa aceste 2 etape, cladirile aduc puncte in functie de dimensiunile lor si de numarul de felinare de care acestea sunt iluminate.

Etapa 1

In prima etapa spuneam ca jucatorii plaseaza placi pavaj sau iau piese cladire.

Pe tura voastra aveti de ales una din 2 optiuni:

  • Plasati placuta pavaj cu fata in sus – aceasta se plaseaza pe un patrat gol de pe plansa de joc. O puteti roti cum vreti voi.
    • Pe plasa sunt 16 patrate. Fiecare placa pavaj trebuie plasata intotdeauna sa ocupe un singur patrat.
    • Apoi uitati-va la urmatoarea placuta pavaj din teancul vostru.
  • Luati o piesa cladire – din rezerva generala alegeti o pisa cladire si puneti-o intr-o rezerva proprie. Cladirile le veti plasa in etapa urmatoare.

Este recomandat sa aveti macar 3, 4 cladiri in propria rezerva inainte de etapa 2.

Etapa 1 se incheie atunci cand se plaseaza toate cele 16 placi pavaj.

Daca un jucator termina mai repede de plasat propriile placi pavaj, atunci el poate spune pas sau alege sa ia cladiri pana cand si oponentul isi termina de plasat cele 8 placi pavaj.

Etapa 2

In etapa 2 a jocului Paris, se amplaseaza cladirile sau se folosesc cartile postale.

Jucatorul care a terminat primul de plasat placile pavaj etapa trecuta, incepe etapa 2.

El are de ales una din optiunile:

  • Amplaseaza cladiri – alege din rezerva proprie o cladire si plaseaz-o astfel incat sa ocupe doar spatiile de culoare proprie sau cele mixte.
    • Spatiile mixte pot fi ocupate de oricare din jucatori.
    • Cladirile nu pot fi plasate pe felinarele stradale
    • Dupa ce plasati o cladire, puneti pe ea un cos de fum propriu, ca sa aratati ca detineti cladirea respectiva.
  • Jucati o actiune de pe cartile postale.
    • Alegeti una dintre cartile postale din jurul plansei de joc si realizatii actiunea.
    • Dupa ce folositi o carte postala, intoarceti-o pe partea cealalta si plasati un jeton de actiune propriu ca sa aratati ca a fost folosita.
    • Cartea respectiva nu mai poate fi folosita pentru restul jocului.
    • Din fata Actiunile cartilor postale sunt explicate la finalul regulamentului.

Stabilirea punctajului

Dupa etapele 1 si 2 se puncteaza cladirile. Aduc puncte: 

  • Cladirile iluminate – fiecare jucator inmulteste dimensiunea cladirii cu numarul de felinare care o ilumineaza.
    • Fiecare felinar ilumineaza 4 spatii in jurul lui dar nu diagonalele.
    • Fiecare felinar poate ilumina mai multe cladiri daca e adiacent cu ele, dar se contorizeaza doar o singura data, chiar daca ilumineaza mai mult de un spatiu dintr-o cladire.
    • O cladire care nu e iluminata de niciun felinar, nu primeste niciun punct.
  • Cel mai mare grup de cladiri – fiecare jucator determina marimea celui mai mare grup de cladiri.
    • Se considera grup de cladiri daca mai multe cladiri ale aceluiasi jucator sunt in contact cu o latura comuna.
    • Obtineti 1 punct de victorie pentru fiecare spatiu ocupat din cel mai mare grup de cladiri detinut.
    • Nu conteaza daca cladirile sunt iluminate sau nu.
  • Carti postale cu actiuni – fiecare jucator verifica daca oricare din cartile postale marcate cu jetoanele proprii au acest timbru. Acest timbru acord puncte suplimentare.

Si se pierd puncte pentru fiecare cladire din rezerva proprie care nu a putut fi plasata pe plansa de joc. Cate 3 puncte pentru fiecare piesa.

Sfarsitului jocului

Jucatorul care obtine cele mai multe puncte este declarat castigatorul. 

In caz de egalitate, departajarea se face in functie de cine are cele mai multe spatii libere vizibile de culoare proprie.