Cum se joaca?Sagrada

In Sagrada esti un artist care participa intr-o competitie. Cel mai bun jucator va trebui sa construiasca cel mai maret vitraliu, ajutandu-se de zaruri. Fiecare zar are o culoare, si fiecare nuanta va fi reprezentata printr-un numar.

Jocul va dura timp de 10 runde, dar va voi explica ce puteti face pe fiecare runda dupa ce discutam despre setup.

Setup

Vom amesteca cartile obiectiv private, care au un zar gri pe spate, si vom da cate una fiecarui jucator. Aceste carti trebuiesc sa ramana secrete fata de adversar.

Apoi, vom da fiecarui jucator cate o ramas, si random cate 2 carti cu modele. Din cele 4 modele disponibile pe cele 2 carti primite, va trebui sa ne alegem una. Dificultatea fiecarui model este reprezentata prin aceste buline in partea de jos.

Dupa ce ne-am ales modelul, vom primi jetoane de favoare in functie de dificultate. Fiecare bulina va rezulta intr-un jeton.

Vom insera modelul in fereastra, si vom plasa markerul de scor impreuna cu tracker-ul de runde, intr-un loc central. Marker-ul ne va ajuta abia la final, cand se calculeaza punctajul.

Amestecam toate cartile de tip tool si vom plasa 3 dintre ele central, cu fata in sus. Facem exact acelasi lucru si cu cartile obiectiv publice (acestea au un zar albastru imprimat pe spate).

In final, punem cele 90 zaruri in saculet, si vom decide cine este primul jucator. Este recomandat sa fie primul jucator cel care a vizitat ultima data o catedrala.

Rundele

Dupa cum am discutat la inceput, un joc dureaza 10 runde. In fiecare runda, primul jucator va avea saculetul cu zaruri. Acesta va scoate din saculet de doua ori numarul jucatorilor plus unu. Asta inseamna ca la jocul nostru de doua persoane el va scoate 5 zaruri random din saculet, pe care le va si arunca. Acum, aceste zaruri vom spune ca formeaza drafting pool-ul.

Incepand cu primul jucator, fiecare jucator va avea cate o tura in sensul acelor de ceasornic. Pe aceasta tura, el va putea face fiecare dintre urmatoarele actiuni, in orice ordine:

  • sa aleaga un zar din drafting pool si sa il plaseze pe vitraliul lui
  • sa foloseasca o carte de tip tool, consumand jetoane de favoare.

Un jucator poate face una, doua sau nicio actiune pe tura sa.

Daca a terminat tura si ultimul jucator, runda va continua cu a doua tura pentru fiecare jucator, in sens invers acelor de ceasornic, incepand cu ultimul jucator. Cam ca la jocul de baza de la catan la inceputul jocului.

Daca primul jucator a terminat a doua tura a sa, zarurile ramase in drafting pool se vor plasa pe tracker-ul de runda, marcand astfel terminarea acesteia.

Cartile de tip tool

Pentru a activa o carte de tip tool, va trebui sa renunti la jetoane. Daca acea carte nu a fost activata deloc in acest joc, atunci vei plati un jeton. Daca tu sau oricine altcineva a activat acea carte o data sau de mai multe ori in acest joc, atunci va trebui sa platesti doua jetoane.

Alegerea si plasarea zarurilor din drafting pool

In momentul in care plasam piesele vitraliului, reprezentat prin zaruri, va trebui sa tinem cont de culoarea zarurilor, dar si de numarul zarului care reprezinta nuanta acelei culori.

Regulile ce trebuiesc respectate sunt urmatoarele:

  • daca acesta este primul zar pe care il plasam, el va trebui sa fie pe margine, atingand in cel putin un punct rama ferestrei.
  • Fiecare zar trebuie atasat de un alt zar, in asa fel incat acesta sa fie adiacent (pe diagonala, rand sau coloana)
  • Zarul trebuie sa respecte restrictiile marcate pe modelul ales la inceputul jocului. Restrictiile sunt reprezentate de nuante (numere) si culori.
    • Pe culoarea rosie, vom plasa doar zaruri rosii
    • Pe zonele cu numarul 4, vom plasa doar zaruri de valoare 4
    • Pe culoarea alb putem folosi orice tip de zaruri.
  • Zarul nou plasat trebuie intotdeauna sa nu fie langa un zar de aceeasi valoare sau culoare. Totusi, aceasta restrictie se aplica doar ortogonal, nu si pe diagonala.

Pas

Pe tura, un jucator poate alege sa spuna pas la tura sa. Asta inseamna ca la finalul rundei nu vom avea doar un zar, ci mai multe. Aceste zaruri se vor adauga pe tracker-ul de runda in asa fel incat sa ocupe doar spatiul dedicat acestei runde.

Terminarea rundei

Daca am ajuns la finalul rundei, zarurile ramase se pun in tracker, dupa cum am discutat. Apoi vom da mai departe saculetul la urmatorul jucator, in sensul acelor de ceasornic. Daca aceasta a fost a zecea runda, se va declansa automat sfarsitul jocului si se va trece la calcularea punctajului.

Sfarsitul jocului

Vom da la o parte toate zarurile de pe tracker-ul cu rundele, si il vom intoarce pe cealalta parte. Aici vom folosi marker-ul pus deoparte la inceputul jocului pentru a tine evidenta punctelor de victorie a fiecarui jucator.

Fiecare jucator, va castiga puncte din urmatoarele locuri:

  • cartile publice – fiecare carte are o alta formula de calcul, ce poate fi gasita pe ea
  • cartile private – fiecare carte are un zar de o anumita culoare desenat. Se vor aduna toate valorile de pe zarurile folosite in vitraliul tau. De aici se castiga foarte multe puncte, deci nu uitati de aceasta carte.
  • jetoanele de favoare – fiecare jeton nefolosit valoreaza un punct de victorie
  • se va pierde un punct pentru fiecare spatiu liber din vitraliul sau.

Ce se intampla daca s-a facut o greseala?

Daca observi ca tu sau un alt jucator a plasat gresit un zar, acel jucator este nevoit sa aleaga sa dea la o parte un zar, in asa fel incat toate regulile amintite mai devreme sa fie respectate.

Varianta solo

Acest joc are si o varianta solo, care este destul de challenging. Te voi lasa in schimb pe tine sa o descoperi.