Cum se joaca?The Island of El Dorado

Povestea spune ca e anul 1589. Undeva in mijlocul oceanului este insula El Dorado. Exploratorii au debarcat aici in cautarea aurului. Cercetand locul, au descoperit ca pe insula se afla mai mult decat aur. Se afla si 4 altare cu puteri nebanuite. Cucerind cate un altar pe rand, exploratorii simt cum puterea ii cuprinde. Legenda spune ca primul explorator care detine controlul celor 4 temple, controleaza insula pt vesnicie. Dar…ultimul altar se afla intr-o pestera, cel mai periculos loc de pe insula.

Setupul jocului

Setupul jocului incepe prin separarea resurselor.

Tile-urile ‘El Dorado’ se amesteca si se pun cu fata-n jos. Apoi se alege un tile de inceput. Daca acesta e unul tile-urile ‘apa’ sau ‘shrine’ se pune la loc in gramada si se alege altul.

Tile-urile Pesterii se separa si ele. Tile-ruile ‘cave exit’ si ‘cave shrine’ se pun separat. Mai intai amestecam restul gramezii si o plasam cu fata-n jos. Apoi in jumatatea inferioara se aseaza tile-ul ‘cave shrine’. Punem prima carte in gramada tile-ul ‘cave exit’.

Fiecare jucator primeste cate un player board random. Fiecare isi alege un jucator de pe cele 2 fete si apoi primeste piesele de joc in culoarea respectiva.

Fiecare jucator primeste de inceput 1 lemn, 1 aur si 1 mancare. !!Atentie, un explorator are o putere prin care primeste cate 4 resurse din fiecare.

Sanctuarul

Cele 4 sanctuare sunt cheia castigarii jocului.

3 dintre acestea se afla pe suprafata insulei. Iar pentru a controla un sanctuar trebuie sa aduci o jertfa. Atunci cand faci asta, castigi 1 punct putere pt exploratorul tau si locul devine spawn in cazul unor infrangeri in lupta al exploratorului.

Al 4-lea sanctuar se afla in pestera. Ca sa il castigi va trebuii sa intri in pestera si sa il cauti. Dupa ce il gasesti este imediat al tau, nefiind necesar o jertfa. Acest sanctuar iti ofera plus 2 putere pentru exploratorul tau. Daca te invinge cineva in lupta, pierzi puterea si sanctuarul din posesie.

Exploratorul

Fiecare explorator are o abilitate unica. E trecuta sub numele acestuia pe placa lui.
Fiecare explorator are putere 1 un lupta, daca nu e specificat altfel. Fiecare sanctuar cucerit iti aduce plus 1 la putere, iar sanctuarul din pestera iti aduce plus 2 putere.
Doar exploratorii pot descoperii noi resurse, pot contrui cladiri sau aduce jertfe.

Comertul

Comertul intre jucatori poate avea loc doar daca exploratorii sunt in placi de joc adiacente. Daca pe insula are loc o lupta, comertul se opreste pentru toata lumea pana cand lupta se sfarseste. Rata de conversie e 5 la 1. 5 resurse de orice tip pt orice resursa. aveti grija ca exista un explorator cu o putere pt comert..are rata de schimb 3 la 1.

Gradinile

Gradinile sunt tile-urile speciale care ofera toate resursele ( mancare, lemn si aur) in acelasi timp. Daca farmezi o gradina ai acces la toate cele 3 resurse.

Incepand cu primul jucator, jocul se continua in sensul acelor de ceas pana cand un jucator controleaza cele 4 altare.

Pe o tura, fiecare jucator are de facut mai multe actiuni:
1. Da cu cele 2 zaruri galbene. Alege un zar pt resurse si unul pe viteza exploratorului.
2. Isi alege resursele in functie de zarul ales. Poti avea resursele doar pe care le farmezi: fie prin explorator, fie prin satenii din ferma – (adiacenti fermei de pe placile de joc.)
3. explorare – in timpul fazei de explorare poti sa: te misti/ descoperi placi de joc, sa faci tranzactii sau sa ataci.

Miscarea exploratorului

Miscarea exploratorului e conditionata de numarul de pe zarul galben. In timpul acestei faze poti face tranzatii si poti ataca de cate ori doresti.
Descoperirea de noi placi de joc costa 1 viteza. Dupa ce ai tras o placa, esti obligat sa o asezi adicent cu pozitia exploratorului si sa muti exploratorul pe placa nou descoperita. Placi noi descoperite trebuiesc puse in pozitie astfel incat sa atinga alte 2 sau mai multe laturi ale hartii ( placa de la inceputul jocului e exceptie). Daca descoperi apa sau o placa pentru altar, ramai pe loc si nu te muti pe noua descoperire. Placile de joc odata puse, ele nu se vor misca si nu pot depasi marginea mesei.

Tranzactiile

Tranzactiile inseamna plata resurselor pt actiuni pe care doresti sa le faci. Acestea sunt:

1. Poti plasa sateni – acestia iti pot farma sau pot fi folositi in lupta. Satenii noi pot fi plasati pe placi noi neocupate adicente cladirilor. Satenii nu pot descoperi placi de joc sau contruii cladiri.

2. Poti plasa jertfe – acestea sunt cumparate si plasate pe fiecare altar.Exploratorul trebuie sa fie in vecinatatea sanctuarului.

3. Poti plasa ferme – acestea sunt elemente pasive economice. Pot fi construite pe o placa de joc neocupata. Dar poate fi pusa pe marginea unor placi, de exmplu: apa, sancutare, pestera sau pe marginea insulei. Acestea pot fi si distruse la acelasi cost – cel de contruire.

4. Poti plasa forturi – acestea sunt cladiri agresive ( te ajuta in lupta) . Aceste forturi pot fi plasate numai in coltul unei placi pe care deja se afla exploratorul. La fel ca fermele, aceste forturi pot fi construite pe o placa de joc neocupata de adversar. Dar poate fi pusa pe marginea unor placi, de exmplu: apa, sancutare, pestera sau pe marginea insulei. Acestea pot fi si distruse la acelasi cost – cel de contruire.

Armata

Armata e rerezentata de oricati sateni pe o placa de joc. Miscarea armatei se poate realiza cate o placa pe rand, atat pe insula cat si in pestera.

Miscarea armatei se face:

-in timpul fazei de explorare – poti muta armata cat doresti, dar platesti costul mutarii.
– in timpul fazei de explorare al unui oponent – poti plati sa iti muti armata doar un spatiu ca sa poti ataca exploratorul acestuia sau armata dintr-o placa El dorado chiar daca ii intrerupi miscarea. Nu poti face acest pas daca o lupta se desfasoara deja pe insula.
– inaintea oricarei lupte in care esti implicat

Atacurile

De fiecare data cand muti exploratorul sau un satean/pion intr-un tile ocupat de un oponent e considerat atac.

– Asta e initierea atacului. Apoi sunt in ordine:
– Miscarea atacatorului: isi muta exploratorul (daca este tura lui si daca are suficiente miscari) si armata (daca are suficient aur) Dupa ce confirma ca a terminat toate mutarile trupelor apare:
– Miscarea aparatorului: acesta isi poate muta armata (daca are suficient aur) sau poate fugi de lupta. Exploratorii nu pot fugi niciodata de lupta. Daca aparatorul nu fuge, atunci lupta are loc.

Lupta

Pentru lupta e nevoie de calcularea puterii. in functie de puterea fiecaruia se va da cu zarurile negre. In cazul de fata avem putere 7 la alb si putere 6 la verde. Atunci jucatorul cu alb va arunca cu 7 zaruri si cel verde cu 6 zaruri negre. Cine are suma mai mare din punctele de pe zaruri si cele de pe tile castiga lupta. In cazul egalitatii atacatorul se retrage pe ultimul tile de unde a venit. Castigatorul indeparteaza piesele oponentului de pe harta armata, explorator si cladiri ( acestea pot fi re-cumparate in continuare, tura urmatoare) si primeste de la invins jumatate ( rotunjit in minus) din resurse. exploratorul invins in lupta este tinut de castogatorul luptei pana cand ii vine tura pierzatorului. inainte ca pierzatorul luptei sa dea cu zarurile cand ii vine radul, castigatorul ii va aseza exploratorul pe un tile liber de pe harta ( inclusiv in pestera), dar in zona unui templu pe care pierzatorul are o ofranda.

Daca intri untr-un tile unde exista un fort al unui oponent se considera atac asupra fortului si implicit al oponentului.

Daca intri intr-un tile unde se afla o ferma poti alege sa ataci ferma si numai atunci ferma adauga 1 putere de lupta. in rest nu particia la lupta.

Pestera

Pestara se contruieste separat de harta insulei. Din teancul de tile-uri El dorado o sa trageti intrarea in pestera. Aceasta se aseaza in continuare, apoi se aseaza iesirea din pestera separat de harta initiala. Te poti misca intre intrare si iesire cu 1 viteza. iesirea din pestera are cele 6 laturi ca toate tile-urile dar acesta are 4 X-uri la care nu putem pune adiacent tile-uri de pestera.

In pestera putem sa dam peste adversari straini, adica un gigant, un tigur/leu sau hoti. Fiecare are o forta anume pe care trebuie sa o batem pt a-i infrange.

Daca pierzi lupta cu oricare din ei pierzi jumatate din resurse ( rotunjit in jos, daca e cazul). Doar ca, in cazul hotilor acestia au resurse asupra lor ( 2 lemn, 2 food, 2 gold) Daca ii infrangi, resursele sunt ale tale. Daca pierzi la ceea ce au ei se adauga si resursele tale pierdute in urma infragerii.