Cum se joaca?Troyes

Azi vorbim despre jocul Troyes! In acest joc de strategie este vorba despre o familie bogata pe care o reprezinti din regiunea de nord est numita, Champagne, din Franta. Ai in atentie 3 domenii: armata, religia si partea civila. Fiecare domeniu are diferite beneficii:

  • armata te ajuta sa lupti cu inamicii
  • religia te ajuta sa construiesti catedrala in cetate
  • si partea civila

Setup initial

Setup jocului e unu simplu. Plasati un marker pe un district, apoi plasati un marker pe pista influentei pe al 4 lea banner. Veti primi la inceput 5 banuti ( acestia sunt vizibili in timpul jocului) si un numar de cetateni in functie de numarul de jucatori (4 cu 4 jucatori/ 5 cu 3 jucatori si 6 cu 2 jucatori). Sunt 12 cetateni disponibili in total in timpul jocului. Pe restu ii veti cumpara. Va veti mai alege o carte caracter. Pentru jocul in 2 veti trage 2 carti – acestea trebuiesc tinute secrete. Mai aveti si 20 de cuburi, dar acestea nu se limiteaza la atat…daca aveti nevoie puteti folosi oricate doriti…puteti inlocui cuburile cu altceva. Din setup mai fac parte cartile cu activitati. Acestea trebuiesc sortate dupa culoare si mai apoi dupa numarul de pe spate. Amestecati-le individual si plasati cate o carte pe fiecare din spatiile destinate fara sa va uitati la nicio carte. Tot din setup fac parte si 3 teancuri cu carti eveniment. Acestea se sorteaza dupa culoare. Numarul cartilor rosii determina rundele de joc: 4 jucatori – 6 carti/ 3 jucatori – 5 carti/ 2 jucatori – 4 carti.

Plasarea meeple-silor

Plasarea initiala a meeple-silor se face o singura data pe cladiri.

Fiecare jucator isi pune cate un meeple pe una din cladiri ( palat, episcopie/biserica si primarie). Pentru a plasa un pion trebuie pus pe un spatiu liber de pe una din cladirile enumerate. O data pus, acesta nu se mai muta. Primul jucator pune un meeple si continua in sensul acelor de ceas pana la ultimul meeple. Apoi al doua runda runda incepe cu ultimul jucator si continua in sensul opus acelor de ceas. Totul continua pana cand s-au pus toti meeple-si din rezerva personala. Apoi se completeaza spatiile libere cu meeple-si neutri, gri.

La jocul in 2 jucatori plasarea meeple-silor neutri se pune ca in regulament.

Jocul propriu zis are mai multe runde in functie de numarul de jucatori. Fiecare runda are 6 faze.

Faza 0: Intoarcerea cartilor de activitate

Se separa cartile de activitate pe culori si dupa numarul de pe spate. In fiecare faza se intoarca cate o carte corespuzatoare fazei de joc.

Faza I: Venituri si salarii

Fiecare jucator primeste 10 bani. Tot aici se platesc salariile oamenilor din cladiri:

  • in episcopie – 1 banut per meeple
  • in palat – 2 banuti per meeple.
  • cetatenii din primarie nu sunt platiti.

Daca un jucator nu are bani pentru plata salariilor, acesta plateste cat are si apoi pierde 2 puncte de victorie.

Faza II: Forta de munca

In aceasta faza fiecare jucator isi ia zarurile la care are dreptul in functie de numarul cetatenilor din palat, episcopie si primarie. Acestea va vor ajuta in realizarea actiunilor pe parcurs.

Faza III: Evenimentele

In fiecare tura cate 2 evenimente intra in joc. Prima data intoarceti o carte rosie si plasati-o in continuarea zonei cu evenimente. Aceasta carte rosie va cere o a doua carte, alba sau galbena, pe care o plasati in continuare pe tabla de joc.
Cartile cu evenimente se activeaza de la stanga la dreapta incepand cu Marauding. Exista 2 tipuri de evenimente:

  • militare
  • non militare

Cele militare sunt reprezentate prin zarurile negre desenate pe carti. Primul jucator ia in mana zaruri negre cate sunt desenate pe carti. Aceste zaruri negre reprezinta inamicii care ataca orasul.

Evenimentele non militare sunt variate si efectele lor sunt descrise pe carte sau in anexa. Un jucator care nu poate rezolva in totalitate o carte eveniment, rezolva cat poate din ea si mai apoi pierde 2 puncte de victorie. Daca nu are puncte de victorie nu pierde nimic.

Dupa ce au fost rezolvate toate evenimentele non militare, jucator care are zarurile negre in posesie arunca cu ele si are obligatia sa rezolve din ele incepand cu cel mai mare. Pentru a combate zarurile negre, jucatorul poate folosi oricare din zarurile sale din district atata timp cat valoarea zarurilor folosite e cel putin egala cu valoarea zarurilor negre. Zarurile folosite pt a combate zarurile negre se decarteaza. Daca mai sunt zaruri negre in joc vecinul din stanga jucatorului intial, urmeaza acelasi proces. Daca un jucator nu poate infrange un zar negru cu zarurile din posesie, atunci pierde 2 puncte de victorie si decarteaza zarul negru fara a pierde alt zar.

Important
1. atunci cand combateti zaruriel negre, cele rosii au valoare dubla.
2. un jucator poate folosi zaruri de diferite culori pentru a combate un zar negru.
3. un jucator poate combate mai multe zaruri daca doreste: cel mai mare numar de pe zar plus oricate alte zaruri doreste.
4. jucatorul care combate zaruri negre castiga 1 un punct de influenta
5. e posibil sa folositi influenta daca doriti
6. nu e posibil sa cumparati un zar de la alt jucator pentru a combate zarurile negre.

Faza IV: Actiunile

Fiecare jucator are dreptul sa faca actiuni sau sa zica pas. Aceasta faza se termina cand nu mai sunt zaruri in joc sau toti jucatorii au zis pas.
Fiecare actiuni necesita folosirea unui grup de 1 pana la 3 zaruri de aceeasi culoare de la oricare jucator. Daca decizi sa folosesti un zar de la alt jucator va trebui sa il cumperi, iar jucatorul nu poate refuza tranzactia. Pt a folosi zarurile jucatorului gri, plateste la banca banii pt zar. Nu trebui sa platesti pt a folosi propriile zaruri. Zarurile folosite sunt decartate in rezerva generala.

Costul folosirii unui zar difera in functie de grupul pe care doresti sa il folosesti pentru o actiune.

In aceasta faza un jucator are de ales dintre 5 actiuni sau sa zica pass:

  • activarea unei carti de activitate.
  • constructia catedralei
  • combaterea evenimentelor
  • plasarea unui cetatean pe cladiri
  • agricultura
  • sau pass.

Faza V: Sfarsitul turei

Tura se termina atunci cand toti jucatorii au zis pass si au primit banii cuveniti sau cand nu mai sunt zaruri disponibile pe tabla de joc. Orice zar nefolosit se intoarce in rezerva generala si orice pion culcat pe cladiri revine in rezerva personala a jucatorului de care apartine. Se schimba jucatorul de inceput si o noua runda poate incepe.

Influenta

Inainte de a combate un zar negru sau inainte de realiza o actiuni poti cheltuii din influenta in mai multe moduri:

  • 1 influenta cheltuit iti permite sa dai reroll la un zar, doar al tau. Este interzis sa dai reroll la oricare alt zar chiar si cumparat de la alt jucator. E permis doar o data.
  • 2 influenta iti permite sa adaugi un cetatean in rezerva personala din rezerva generala.
  • 4 puncte influenta iti permite sa intorci de la 1 pana la 3 zaruri pe partea opusa. Daca ai pe zar 2..il intorci pe fata opusa 5 pt 4 influenta. Poti face acest pas de mai multe ori.

Sfarsitul jocului

Jocul se termina cand ultima carte eveniment rosie a intrat in joc.
Aditional punctelor de victorie acumulate in joc, fiecare jucator:

  • primeste 1 punct de victorie pt fiecare carte eveniment care inca mai e in joc dar care are markeri pe ea.
  • primeste punctele de sub cetatenii de pe cartile de activitate.
  • pierde 2 puncte de victorie pt fiecare nivel al catedralei unde nu are cuburi.
  • isi arata cartea caracter.

Castigatorul este cel care are cel mai multe puncte de victorie la final.