ReguliViticulture Essential EditionExplicatii si cum se joaca

Obiectivul jocului Viticulture

Viticulture e un joc de strategie prin care jucatorii folosesc muncitori si joaca carti pentru a completa diverse actiuni in timpul unui an, a celor 4 anotimpuri.
In primavara, jucatorii decid ordinea de joc, primind un bonus pe loc…cu cat pozitia de inceput e mai joasa, cu atat bonusul e mai bun.
In vara, jucatorii isi plaseaza muncitorii pe spatii alocate anotimpului pentru a planta via si pentru a construii cladiri.
In toamna, jucatorii invita vizitatori ( carti de joc) sa ajute muncitorii.
In iarna, jucatorii isi plaseaza muncitoriin spatii dedicate anotimpului pentru a culege via, a face vinul sau a completa contracte.

Scopul jocului

Scopul jocului este acela de a ajunge primul la 20 de puncte de victorie. Aceste puncte de victorie reprezinta reputatia ta ca proprietar de podgorie. Cand un jucator ajunge la 20 de puncte se declanseaza sfarsitul jocului si se mai joaca pana la finalul anului in curs. Se pot depasi cele 20 de puncte, daca e cazul…nu e limita de puncte. In caz de egalitate se vor considera in ordine: cei mai multi bani, valoarea totala de vin din crama si/sau valoarea totala de struguri din butoaie.

Componentele

Fiecare jucator isi plaseaza cocosul deasupra wakeup chart-ului si dopul pe spatiul START al pistei cu puncte de vicotrie. Fiecare jucator isi plaseaza de asemenea si sticla de vin in centrul pistei residual payment.

Setup de inceput

Placa de podgorie

Fiecare jucator primeste o placa de podgorie si 3 terenuri de 5$/ 6$/ 7$. Plasatile una langa alta cu partea cu teren in sus. Amestecati cele 4 teancuri de carti si plasatile pe placa principala la locul lor.

Cartile de joc

Daca unu din cele 4 teancuri de carti se termina in timpul, amestecati cartile decartate si plasatile la loc in joc. Daca teancul a fost terminat si nicio carte nu e decartata, atunci acel teanc nu e disponibil pana nu se decarteaza mai multe carti.

Primul jucator

Primul jucator se alege random. Apoi acel jucator primeste un token special in forma de strugure.

Carti mamas si papas

Dupa ce a fost ales primul jucator, se amesteca cartile mamas si papas si se impart cate una fiecarui jucator – pe ele vor fi resursele de inceput pt fiecare jucator.

Anotimpurile

Primavara

Incepand cu primul jucator, fiecare isi plaseaza cocosul pe un spatiu liber de pe wakeup chart si apoi primeste bonusul imediat. Aici se seteaza ordinea din anul respectiv.

Vara

Incepand cu primul jucator de pe wakeup chart si continuand in ordinea de pe acesta, fiecare jucator isi poate plasa un muncitor pe un spatiu disponibil si apoi realizeaza actiunea imediat sau poate spune pas si isi salveaza muncitori pentru actiunile din iarna. Ciclul se termina cand toti jucatorii au zis pas.

Toamna

Incepand cu primul jucator de pe wakeup chart si continuand in ordinea de pe acesta, fiecare jucator trage o carte vizitator de vara sau iarna.

Iarna

Incepand cu primul jucator de pe wakeup chart si continuand in ordinea de pe acesta, fiecare jucator isi poate plasa un muncitor pe un spatiu disponibil si apoi realizeaza actiunea imediat.Ciclul se termina cand toti jucatorii au jucat toti muncitorii.

Final de an

La final de an, toti jucatorii isi „imbatranesc” strugurii, isi recupereaza muncitorii de pe placa, colecteaza bani de pe pista reziduala, isi indeparteaza cocosii de pe wakeup chart si rotesc first player token in sensul contrat acelor de ceas. Daca un jucator ajunge la 20 de puncte sau depaseste 20 de puncte, jocul se termina la finalul anului curent.

 

Actiunile de primavara

Wake up chart

Incepand cu primul jucator care detine tokenul de primul jucator si mergand in sensul acelor de ceas, fiecare jucator isi plaseaza cocosul pe un spatiu neocupat. Numarul reprezinta cat de devreme vrea un jucator ca muncitorii lui sa se trezeasca in anul ce va urma. ! e pt cel mai devreme si 7 e pt cel mai tarziu. Jucatorii primesc instant bonusul de pe randul pe care s-au asezat.

Plasarea de muncitori

  • un jucator isi poate plasa un muncitor o data pe an.
  • un muncitor plasat vara, nu poate fi folosit iarna.un jucator poate plasa un worker per tura.
  • muncitorii pot fi plasati numai in spatiile anotimpului curent.
  • daca un jucator zice pas, atunci el nu mai poate plasa muncitori in sezonul actual.
  • un jucator trebuie sa isi faca actiunea atunci cand plaseaza un worker.

Spatii disponibile

In functie de numarul de jucatori – pt 2 jucatori doar spatiul din stanga e disponibil. Pt 3 jucatori, spatiul din stanfga si cel din mijloc e disponibil. I ar pt 5-6 jucatori, toate spatiile sunt disponibile. Pe unele spatii gasiti un bonus care e optional.

Plasarea grande worker

Grande worker urmeaza aceleasi reguli ca si muncitorii mici, dar bonus – acesta poate fi pus si pe spatiile deja ocupate de alti jucatori. Mai multi jucatori isi pot pune muncitorul mare pe aceeasi actiune.

 

Actiunile de vara

vara in timpul jocului este pt constructia podgoriei, pt a merge la targ, pt a planta struguri, pt a vinde struguri si altele.

exemple – actiuni pe care le poti face in timpul verii – castigi 1 lira, sa joci o carte vizitator de vara, sa tragi o carte de struguri, sa construiesti o structura, sa plantezi via, sau sa cumperi sau sa vinzi struguri.

Structurile

Acestea iti ofera o calitate mai buna a vitei de vie, poti crea un vin mai bun, sau poti primi bonusuri speciale vara sau toamna. Fiecare structura are un cost de constructie indicat pe placa din dreptul fiecarui jucator.

Actiunile de toamna

Toamna e timpul pentru a invita vizitatori sa ajute in podgoria ta. Cand e randul tau, fiecare jucator trage o carte de vizitator de vara sau iarna. Daca ai caruta construita, mai tragi o carte in plus.

Actiunile de iarna

Iarna e timpul de cules ce ati semanat, de facut vin din struguri, de aflat ce vin se cere in piata, de instruit muncitori, de pus vizitatori la munca sau de indeplinit comenzi.

exemple – actiuni pe care le poti face iarna – poti sa tragi o carte de comanda, poti sa recoltezi un camp, poti sa castigi 1 lira, poti sa instruiesti muncitori, sa joci o carte vizitator de iarna, sa completezi o comanda sau sa faci vin

Culegerea campurilor

Atunci cand culegi un camp, jucatorul aduna valoarea vinului de pe cartile din teren. Ca sa culegi un camp, aduna valoarea vinului rosu si creaza cu rezultatul un token pe care il pui in zdrobitor. Repeti procesul si pt vinul alb. Cartile raman dupa pe teren, dar pot fi culese doar o data pe an.

Crearea vinului

Jucatorii fac vin convertind vinul din zdrobitor in tokenuri de vin din crama. Vinul de valoare mica alb sau rosu se pune in crama mica. Pentru un vin rosu sau alb de valoare mai mare, ai nevoie de o crama mai medie sau mare. Pentru a crea si alte tipuri de vin..exemplu vin Rose sau vin spumant ai nevoie de crama medie respectiv crama mare.

  • vin rosu – ca sa creezi vin rosu, muti tokenul din zdrobitor pe spatiul corespunzator in crama. Exemplu vinul de 2 si muta in crama pe spatiul 2.
  • vin alb – ca sa creezi vin alb, muti tokenul din zdrobitor pe spatiul corespunzator in crama.
  • vin rose – ca sa creezi vin rose, aduni un token alb si un token rosu si rezultatul devine un token de vin rose egal cu rezultatul.
  • vin spumant – ca sa creezi vin spumant, aduni un token alb si doi tokeni de rosu si rezultatul devine un token de vin spumant egal cu rezultatul.

Completarea oridinelor

Ca sa indeplinesti o comanda, poti fie sa pui un muncitor pe spatiul dedicat sau sunt si carti vizitator care iti dau sansa sa faci acest lucru. Dezvalui comanda pe care doressti sa o indeplinesti, iar pe ea sunt 1 sau mai multe tokenuri de vin cu numere in ele. Aceste numere reprezinta valoarea minima de tokenuri de vin pe care trebuie sa le decartati din crama. Dupa ce ati indepartat tokenurile de vin, castigati punctele de victorie si beneficiul din josul cartii. La final decartati si cartea de comanda initiala.

Plata reziduala

Jucatorii tin evidenta a platii reziduale prin tokenul in forma de sticla de vin. Toti jucatorii au tokenul in centru la inceput. Atunci cand un jucator indeplineste o comanda, isi muta tokenul pe spatiul indicat pe carte. Acesta ramane pe locul ajuns si nu il reseteaza niciodata. La final de an, fiecare jucator primeste bani in valoarea de pozitita pe care se afla. Pozitia maxima e 5 si nu poate fi depasita chiar daca indeplinesti comenzi in continuare.

Finalul anului

  • La finalul fiecarui an, jucatorii imbatranesc tokenurile de struguri si vin, isi recupereaza toti muncitorii folositi in anul respectiv,decarteaza carti, colecteaza bani din beneficiul rezidual si rotesc tokenul de primul jucator contrar acelor de ceas.
    imbatranirea tokenurilor de struguri si vin – mariti cu 1 valoarea fiecarui token de struguri si de vin. totusi nu pot depasi valoarea 9. Tineti cont si de nivelul cramei pe care il aveti – nu puteti mari vinul de 6 la 7 daca nu aveti crama mare.
  • recuperarea muncitorilor – fiecare jucator isi recupereaza muncitorii de culoarea lui si muncitorul temporar se intoarce pe wake up chart.
  • colectarea banilor de pe pista reziduala – jucatorii isi primesc banii corespunzatori cu locul lor pe pista – max 5 lire pe an.
  • decartarea cartilor din mana – la finalul fiecarui an, jucatorii trebuie sa decarteze carti pana raman cu 7 in mana. Cartile decartate sunt la alegerea fiecaruia.
  • rotirea tokenului de primul jucator – tokenul de primul jucator ajunge la cel din dreapta, in sensul contrat acelor de ceas , iar toti cocosii de pe wake up chart se inceparteaza.

Finalul jocului

Atunci cand un jucator ajunge sau depaseste markul de 20 de puncte, declanseaza finalul jocului. Jocul se va termina la final de an – dupa toti pasii de la final.
Cine are cele mai multe puncte, castiga. In acz de egalitate, se vor folosi ca departajare in ordine – numarul de bani, valoarea totala de vin din crama, si la final valoarea totala de struguri din zdrobitoare.