ReguliWingspanExplicatii si cum se joaca

In jocul Wingspan, joc localizat de Regatul jocurilor, avem rolul unor pasionați de păsări, ornitologi. Voi căutați cele mai bune păsări pentru aviarul vostru prin păduri, pajisti sau mlastini. La final totul pasarile, hrana lor, ouăle lor…se transforma in puncte si cine are cele mai multe puncte, castiga jocul.

Componente

Jocul este compus din:

  • 5 placi de jucător
  • 170 de cărți cu pasari
  • 26 de carti bonus
  • 75 oua
  • 5 zaruri cu hrana
  • 40 de cuburi de acțiune
  • 103 jetoane cu hrana
  • 8 tokene cu obiective
  • 1 tavita pentru păsări
  • 1 placa pentru obiective
  • un turn cu mâncare pentru păsări
  • 1 jeton pentru primul jucător
  • 1 carnetel pentru punctaj

Setupul jocului

  • Amestecati pachetul de cărți cu păsări și apoi plasați-l cu fata în jos langa tavita. Apoi întoarce 3 cărți cu fata în sus pe tavita
  • Amestecati pachetul de cărți bonus si plasati-l langa celelalte
  • Realizati rezerva generala pentru oua si jetoanele cu hrana
  • Din fata Ve-ti gasi in cutie si instructiuni cum sa creati acest dice tower si apoi
  • Aruncati zarurile cu hrană prin turnul pentru păsări
  • Alegeți tipul de obiective cu care veți juca si plasați placa cu fata corespunzătoare in sus
    • Verde – pentru un joc mai competitiv
    • Albastru – pentru un joc mai lejer
    • Partea albastra este recomandata pentru primele jocuri
  • Amestecă toate tokenele cu obiective duble și plasează random 4 din ele pe placa cu obiective. Restul se intorc in cutie.

Setupul jucatorilor 

  • Fiecare jucator primeste 
    • O placa de joc
    • 2 carti bonus
    • 5 carti cu pasari
    • 8 cuburi de actiuni in culoarea aleasa
    • Si 5 jetoane cu hrana – cate 1 din fiecare categorie
  • Pe durata jocului poti pastra cartile secrete sau le poti arata celorlalti jucatori
  • Alege ce carti cu pasari vrei sa pastrezi – poti pastra pana la 5 carti
    1. Pentru fiecare carte pe care o pastrezi trebuie sa decartezi un jeton hrana
    2. Din fata Ar fi in avantajul tau sa pastrezi jetoanele hrana de care ai nevoie pentru cartile pastrate
  • Alege o singura carte din cele bonus pe care sa o pastrezi – pe cealalta decarteaz-o
    • Te poti uita la carti cu pasari pastrate pentru a alege cartile bonus si viceversa
  • Primul jucator se alege random si el primeste tokenul de primul jucator

Desfasurarea jocului

Din fata In Wingspan jucătorii au obiective private si publice pe care incearca sa le faca prin adunarea unei mari varietati cu pasari. Pasari care le vor aduce puncte si beneficii.

Jocul Wingspan se desfasoara pe durata a 4 runde. In fiecare runda se joaca cate o actiune pe tura pana cand toti jucatorii isi termina cuburile de actiuni. 

Structura unei ture

Pe tura ta ai de ales una din urmatoarele 4 actiuni

  • Joaca o carte pasare
  • Obtine hrana
  • Depune oua
  • Trage carti cu pasari

Actiunea Joaca o carte

 in actiunea joaca o carte, plasezi o pasare din mana ta pe placa de joc in unul din cele 3 habitate, padure, pajiste sau mlastina.

In coltul stanga sus al fiecarei carti pasare este aratat  in ce habitat poate fi plasata cartea.  Daca sunt mai multe simboluri, atunci poti alege unde sa o plasezi. De asemenea exista si un cost in mancare pe care il gasesti aici, decartezi in rezerva generala tokenul sau tokenele aratate ca sa iti plasezi pasarea.

 Daca costul in mancare arata asa, atunci poti alege tu ce token mancare decartezi

 Daca vezi acest simbol inseamna ca nu trebuie sa platesti un cost in mancare

 Aici este amintit ca oricand joci o carte si nu ai tokenele mancare necesare, atunci poti plati oricare 2 tokene pentru un token mancare dorit. Asa ca daca am nevoie de un peste atunci pot plati cu aceste 2 tokene in locul lui. 

 Dupa ce stii ca poti plati costul unei carti plaseaza un cub cu actiune pe randul de sus Joaca o carte deasupra locului unde vei plasa pasarea, in cel mai din stanga spatiu

 Plateste-i costul si apoi plaseaza cartea pe placa ta de jucător. Daca are o putere aici si ea incepe prin “ Cand este jucata” atunci poti alege daca sa faci sau nu actiunea descrisa.

 Dupa ce joci cartea, muta cubul in partea stanga indicand astfel ca tura ta s-a terminat.

 Urmatoarea data cand joci o carte in acelasi habitat, vei plasa un cub in spatiul urmator disponibil. De aici, la cost se adauga unul sau mai multe oua. Ele pot fi platite de oriunde de pe placa ta de joc.

Actiunea Obine hrana

In actiunea Obtine hranatrebuie sa iti plasezi un cub pe primul spatiu liber de dupa cartile cu pasari de pe randul Obtine hrana. 

Iar mai apoi ii vei obtine beneficiile. Pentru fiecare zar ilustrat aici, scoti un zar din turnul cu mancare pentru pasari si iei in rezerva ta un token cu acelasi simbol cu cel de pe zar.

Nu trebuie neaparat sa ai carte intr-un habitat ca sa faci actiunea de pe randul respectiv. Pur si simplu plasezi un cub in primul spatiu liber si obtii beneficiile de acolo.

Practic, cu cat ai multe carti intr-un habitat cu atat actiunea devine mai profitabila.

Daca un zar arata 2 simboluri si il alegi pe acesta, atunci iti alegi un singur token pe care sa il iei in rezerva ta.

Pe parcursul jocului, nu exista limita in ceea ce privesc tokenele, pot fi inlocuite cu orice. Aceste tokene raman vizibile tuturor jucatorilor pe tot parcursul jocului.

Daca atunci cand faci actiunea obtine hrana si pe spațiul pe care ti-ai pus cubul are aceasta optiune, atunci poti alege sa decartezi o carte pentru a scoate inca un zar din turnul cu mancare si implicit sa iei si un al alt token mancare. Cartea trebuie sa vina din mana ta si nu de pe placa de joc.

Daca turnul cu mancare e gol, atunci iei toate zarurile si dai cu ele. De asemenea, daca trebuie sa obtii hrana din orice motiv si zarurile indica acelasi simbol, chiar si daca e un singur zar in turn, atunci iei toate zarurile si dai cu ele.

Daca ai de exemplu 3 pasari in acest habitat alegi 2 zaruri din turn cu posibilitatea de a schimba o carte pe un zar aditional. Dar daca randul e plin cu 5 pasari inca poti face actiunea, pentru ca te poti pune aici si primesti aceste beneficii

Dupa ce ai luat beneficiile dintr-un spatiu in care ai avut un cub de actiune, acum cubul se misca de la dreapta la stanga, pe fiecare pasare si activeaza puterile din banda maro unde scrieCand e activata” . Aceste puteri sunt opționale dar aduc bonusuri de fiecare data cand le activați.

Toate puterile sunt descrise si explicate in “Anexa” pe care o primesti in cutie.

După ce cubul a trecut peste toate cărțile pasari si ati activat puterile lor, mutati cubul in partea stanga a plăcii de joc, indicand astfel ca tura voastra s-a terminat.

Actiunea Depune oua

Atunci cand vrei sa faci acțiunea “Depune ouaplasezi un cub pe primul spațiu liber si apoi iei din rezerva generala oua si le plasezi pe oricare din cărțile cu păsări care permit asta.

Locație oualelor nu conteaza atata timp cat nu depășești limita acestora pentru fiecare pasăre…limita care este aratata aici

Daca atunci cand depui oua, depasesti limita tuturor pasarilor de pe placa ta de joc, atunci excesul de oua se pierde.

Daca atunci cand faci actiuneaDepune ouasi pe spațiul pe care te-ai pus are aceasta optiune, atunci poti alege sa decartezi un singur token mancare si sa mai iei un ou.

Bineinteless, nici ouale nu au limita, dar daca cumva se termina in timpul unui joc, inlocuitile cu orice,

Langa limita de oua de pe cartile cu pasari, gasiti si tipul de cuib al fiecarei pasari. Unele tokenuri cu obiective oferta puncte in functie de acest tip de cuib. Ele sunt platforma, bol, cavitate, sol si Joker. (Cuiburile stea pot fi folosite ca orice cuib).

Acțiunea Trage cărți

Ultima actiune de pe placa de joc este “trage carti”. Plasezi un cub pe primul spatiu liber si apoi tragi carti…fie din cele cu fata in sus, fie din cele cu fata in jos

Daca atunci cand faci actiunea trage carti si pe spațiul pe care te-ai pus are aceasta optiune, atunci poti returna un singur ou pentru a trage o carte in plus. Oul poate fi luat de oriunde de pe placa ta de joc.

Un jucator poate avea un număr nelimitat de carti in mana…atunci cand iei carti din cele cu fata in sus, nu le inlocuiti imediat. La finalul turei cand ai facut actiunea  “trage carti” intoarce carti pentru a le completa pe cele 3 cu fata in sus.

Daca in timpul jocului, terminati teancul de carti cu fața în jos, amestecati cartile decartate si refaceti teancul initial.

Puterile de pe cartile cu pasari

Puterile de pe cartile cu pasari se impart in 3 categorii. Ele sunt evidentiate prin culori:

  • Cu maro – Cand este activata – aceste puteri pot fi activate de la dreapta la stanga ori de cate ori folosesti habitatul unde e pasarea.
  • Cu roz – o data intre ture: aceste puteri pot fi declansate cand este randul adversarilor. Poti utiliza o putere roz doar o data intre turele tale, chiar daca ea este declansata de mai multi adversari.
  • Cu alb – aceste puteri pot fi activate doar cand o pasare este jucata – niciodata din nou dupa ce joci pasarea.

Structura unei runde

După ce toti jucatorii și-au plasat toate cuburile, runda s-a terminat. Urmati pasii in ordine

  • Indepartati toate cuburile de pe placa voastra de jucatori
  • Notați punctajul obiectivului de final de runda al celei tocmai terminate
  • Decartati toate cărțile cu păsări aflate cu fata in sus si puneți altele în locul lor
  • Mutați tokenul de primul jucător către stanga

Atunci cand marcați punctajul pe placa cu obiective, veți folosi un cub de acțiune. Astfel in fiecare runda veți avea mai puține cuburi de actiune cu cat inaintati in joc. Trebuie sa ai cel puțin una din condițiile cerute pentru a obține puncte.

Sfarsitului jocului

Jocul Wingspan se termina la finalul rundei 4. Folosiți carnetelul de punctaj pentru a aduna:

  • Punctele de pe fiecare carte cu pasari prezenta pe placa de joc
  • Punctele de pe cartile bonus
  • Punctele de pe placa cu obiective
  • Si 1 punct pentru fiecare
    • Ou de pe cartile cu pasari de pe placa de joc
    • Jeton cu hrana depozitat pe o carte pasare
    • Carte ascunsa sub o carte pasare

Jucătorul cu cele mai multe puncte castiga jocul. În caz de egalitate departajarea se face după cine are cele mai multe jetoane cu hrană neutilizate. Dacă egalitatea încă persista, atunci jucătorii împart victoria