ReguliZestreaExplicatii si cum se joaca

In jocul Zestrea e vorba de maritat mandre si insurat feciori. Toti jucatorii sunt boieri si au in administrare pamanturi, tarani si zestrea.

Componente

Jocul este compus din:

  1. Tranzitie 80 de carti de zestre si/sau pamant
  2. 84 de tarani ( feciori si mandre)
  3. 35 carti de soarta
  4. 3 carti de vremuri bune
  5. 14 carti de vremuri grele
  6. 6 carti de boieri
  7. 1 zar

Scopul jocului este acela de a aduna cat mai multa zestre pana la finalul vremurilor grele

Setupul jocului

  1. Fiecare jucător își alege o carte de boier
  2. Apoi fiecare jucător primește un cuplu format dintr-un fecior si dintr-o mandra si 3 pamanturi
  3. Se extrag aleator 5 vremuri grele si se pun cu fata in jos in mijlocul mesei.
  4. Se adauga cele 3 vremuri buna deasupra
  5. Din fata Daca vreti sa faceti jocul mai lung putin, puteti adauga 1-2 carti de vremuri grele
  6. Puneti cartile de soarta, taranii si zestrea in mijlocul mesei. Acestea reprezinta statul.

Desfasurarea jocului

Jocul se intinde pe mai multe ture, impartite in 5 etape fiecare:

Vremuri grele

Primele 3 ture sunt intotdeauna vremuri bune, urmate de 5 vremuri grele. Cartea de vremuri e dezvaluita la inceputul fiecarei ture, iar boierii trebuie sa urmeze instructiunile de pe ea.

Productie

  1. Boierii pot sa dea cu zarul o data pt fiecare cuplu cu pamant sau pot sari peste unele cupluri. Cuplurile produc zestre si nou nascuti dupa cum arata tabelul de cartile de boieri. 
  2. In cazul in care ramaneti fara zestre, puteti folosi partea cu pamanturi drept zestre. In acest caz, un pamant este egal cu 4 zestre.
  3. Nou nascutii se plaseaza langa cupluri la 90 de grade, pt ca acestia nu trebuie hraniti in prima tura. 
  4. Daca ai 7 tarani singuri, nou nascuti sau adulti, atunci cuplurile tale nu mai fac copii la productie.

Licitatie

  1. Intoarceti o carte de soarta si cititi-o cu voce tare si apoi licitati asupra ei. 
  2. Boierul plateste zestrea catre stat si apoi poate juca cartea imediat sau mai tarziu.
  3. Daca nu liciteaza nimeni pt ea, atunci cartea se arunca. Cartile de soarte se pot cumpara pe 2 zestre la etapa urmatoare.

Nunti si negocieri

In aceasta etapa boierii fac nunti:

  1. boierii pot incerca sa casatoreasca 2 tarani de sex opus de la boieri diferiti. Unele carti soarta permit casatorirea cuplurilor de acelasi sex.
  2. Fiecare incercare de nunta costa 2 zestre per incercare la zar. Plata se face la mica intelegere a boierilor.
  3. Dupa plata, se da cu zarul – daca pica 1 sau 2, atunci nunta are loc. Numarul de pe zar se poate mari cu unele carti de soarta. Mandra va merge tot timpul la fecior si formeaza cuplul iar boierul care a dat mandra, trage o carte de soarta.
  4. In cazul nuntilor formate din cupluri de acelasi sex, boierii decid inaintea incercarii cine formeaza cuplul si cine primeste cartea de soarta.
  5. Zestrea platita nu se inapoiaza daca nunta nu are succes.

Tot in aceasta etapa boierii pot cumpara:

  • Si juca carti de soarta 
  • Pot cumpara pamant de la stat
  • Sau pot adopta copii tot de la stat

Toate au un cost desigur, astfel:

  • Cartile de soarta costa 2 zestre
  • Adoptie costa 2 zestre
  • Pamantul costa 4 zestre

Cărțile de soarta cumparate acum pot fi share-uite cu ceilalti jucatori sau pot fi tinute secret. Ele pot fi jucate o singura data in etapa de nunti si negocieri

  • Daca se termina cartile de soarta in timpul unui joc, atunci jocul continua fara ele. Cele decartate nu reintra in joc.
  • Un copil adoptat in aceasta etapa este direct adult si trebuie hranit in aceasta tura. 

Un boier poate avea maxim 5 pamanturi si minim 1. Pamantul nu se vinde.

Hrana

Fiecare tura se incheie cu plata hranei pt tarani.

  1. Taranii cu pamanturi sub ei se considera hraniti.
  2. Fiecare cuplu sau fecior sau mandra care nu are pamant sub ei, costa 1 zestre fiecare pt a fi hraniti. Zestrea se da la stat.
  3. Nou nascutii din tura curenta nu trebuiesc hraniti acum, dar ei cresc mari ( se rotesc in pozitie verticala) pt tura viitoare.
  4. Daca boierul nu are zestre pt a hrani taranii, acesta trebuie sa dea un pamant de sub alt taran hranit deja.
  5. Daca nu mai are nici pamant ( ultimul pamant nu se pierde niciodata) atunci taranii nehraniti mor.
  6. Din fata Spuneam ca ultimul pamant nu se pierde, la fel si ultimul cuplu. Acestia nu se pot separa sau pierde in vreun fel.

Sfarsitului jocului

In ultima tura, dupa ce s-a jucat ultima carte de vremuri grele nu se mai pot cumpara carti de soarta. Se pot juca doar cele din posesie.

Dupa ultima etapa, de hranit taranii, se calculeaza punctele astfel

  1. Se numara zestrea
  2. Pamanturile se intorc si se calculeaza ca zestre.
  3. Boierul cu cele mai multe cupluri primeste 5 zestre. In caz de egalitate, nimeni nu primeste cele 5 zestre.

Boierul cu cea mai multa zestre castiga. Daca exista egalitate, departajarea se face prin numarul de tarani. Cine are cei mai multi tarani in proprietate castiga jocul.